Gå til innhold

Linenødløsning?


Kim W

Anbefalte innlegg

På mystisk uforklarlig vis har jeg klart å ødelegge "tuppen" av lina mi. Denne lina, en #7 int.med.line gikk uheldigvis oppi en kant på en bro som sto litt for nære tydligvis, og en skarp kant sleit av halvannen meter på lina.

Desverre for meg er flueline ett fremmed-ord i Ulstein kommune, og derfor ser jeg meg nødt til å praktisere en nødløsning i de resterende to dager av juleferien.

Funker det å lage løkke i enden av linestumpen, skjøte ut denne med 0.50 og 0.38? Dette forandrer vel egenskapene til klumpen, men er den nå ubrukelig!?

Noen gode linestumpløkker der ute? :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp av til ren butt , og skjøt å ei limeløkke i enden , om du har dette , om ikke sett fortommen rett på med nåleknuten.

1,5 meter er vel nedtapert på lina , dermed kan det hende du har berget det meste av det som utgjør vekta , skjønt må den jo bli noe lettere mtp at noe er blitt borte.

Ville prøvd dette før jeg hadde skjøtet på enda en ekstra monospiss utenfor fortommen,.

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig kommer den limeløkka som ligger i vesten til nytte, den har jeg tatt inn og ut av vesten mange ganger.. ;D

Ulempa er at jeg bare har klar neglelakk, og karlsson lim tilgjengelig, blir ikke denne superlimen for etsende for lina? Kjipt å smelte linestumpen i den eneste løkka i mils omkrets.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar tråden og tråholdern, legger på et par låsesurringer rundt strømpe og flueline, lar trådholderen henge fritt fra fluelina, ta tak i fluelina/løkke på hver sin side av innfestningspunktet, sving trådholderen rundt for å lage stramme og jevne surringer av ønska lengde! Got it? ;D:P Jeg prøver å finne video av Staffan som gjør nettopp detta, men det ser ut til at videoen er fjerna fra Mollanmedia. Leiter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mulig du trodde jeg var Waffern her nå. Ser at avataren pluss Complete Flyfisherman-merket kan være litt misvisende. Men jeg tror han forstod det, jeg ønsket bare å forklare enda litt.

Neida, ingen sammenblanding av noe slag fra min side. Vi får satse på at Waffern skjønner prosessen. Og kanksje har han blitt litt klokere av uhellet? fighting Reserveline(snelle/stang) er et must på lange turer utenfor allfarvei.. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mystisk uforklarlig vis har jeg klart å ødelegge "tuppen" av lina mi. Denne lina, en #7 int.med.line gikk uheldigvis oppi en kant på en bro som sto litt for nære tydligvis, og en skarp kant sleit av halvannen meter på lina.

Desverre for meg er flueline ett fremmed-ord i Ulstein kommune, og derfor ser jeg meg nødt til å praktisere en nødløsning i de resterende to dager av juleferien.

Funker det å lage løkke i enden av linestumpen, skjøte ut denne med 0.50 og 0.38? Dette forandrer vel egenskapene til klumpen, men er den nå ubrukelig!?

Noen gode linestumpløkker der ute? :-\

Har jeg forstått deg riktig at du har mistet de ytterste 1,5 meterne av fluelina, og ønsker å feste fortommen til den gjenværende delen av fluesnøret?

Om det er tilfellet, så har du mistet det meste av fronttaperingen på snøret, men ikke nødvendigvis så veldig mye av totalvekten. Om du bare fester en vanlig fortom til snøret vil dette slå veldig kraftig når du kaster med snøret. For å unngå, eller redusere problemet, kan du starte fortommen med en ekstra tykk og lang buttdel (den innerste, tykkeste delen av fortommen) for å ta opp og dempe slagen. Etter den ekstra buttdelen, kan du montere den vanlige fortommen du pleier å bruke.

Dette kan fungere helt fint som en nødløsning.

Lykke til!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekk stanga, brenn snøre og hiv snella i sjøen!- Eneste som hjelper! ;)

Fra spøk til revolver. Jeg hadde, som nevnt tidligere, laget med en forholdsvis lang butt del av 0.50 og 0.38 og prøvd å tilpasse det på best mulig måte. Det vil kanskje være naturlig å tro at du bør lage en ca like lang butt del på fortommen, som den delen av lina du mistet.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...