Gå til innhold

Sjøfiske med båt!?


Glenners

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til utsyr/fluer?

Skal sette ut båten og har aldri brukt ei fluestang på sjøen.

Har ei #8 stang med hurtig synksnøre på som jeg hadde planlagt å bruke til dette formålet.

Skal også sies at det er mulig før havisketurer for de som ønsker.

Målet blir jo å få ei flott artsliste på fluestang også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøfiske med båt er nesten det morsomste fisket jeg har bedrevet i løpet av 2010 sesongen, og det kan virkelig anbefales. Fisket med intermediate med fast synk poly-leader, men jeg ville anbefale synk 3 til dette formålet. Jeg hadde mest suksess med å ankre opp evt. drive en 30-40 meter fra land, og kaste innover. Da får man fisket over mange fine plasser som ikke er så lett tilgjengelige med annet utstyr, eller som er vanskelig å nå fra land.

Fikk ikke så voldsomt stor fisk i sommer, men hadde tre torsker over 2kg, masse makrell, og en haug av lyr mellom 1.5 til 2.5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker flyt med polyleader fast sink.. men tror nokk intermediate er et meget bra valg! stang klasse #6 #7 og #8 er bra stenger å bruke alt kommer ann på vær og vind.. fluer er sildefluer eller fluer som imiterer småfisk (sild brisling kutling osv) prøv gjerne med et oppheng med en liten reke ca 20 cm ovenfor fiske flua! et tips til slutt er å finne ut hvordan strømmen å vinden er før du begynner å kaste slik du har en plan i hvor du ender opp :) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fin fisk å få fra båt ja, dette var den første fisken jeg fikk i Vesterålen, på det første kastet jeg tok. Fiska konsekvent inn mot land, primært med Internediate, men også med synk avhengig av årstid og dybde. Vaka det kasta vi i vaka såklart... er jo så mye fisk der oppe at man blir svimmel når det først vaker :)

04082009041.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båtfiske er meget artig.

avhenging av hva jeg er ute etter går jeg med to oppsett:

1. intermediate line til sø og fiske som ikke krever at man må fiske på dypet

2. synk 5-7 når jeg fisker torsk, lyr, sei og når man fisker sø på dypet.

fluer jeg bruker er vanlig sø fluer og mini-bunnys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne, en virkelig bra artikkel som gjerne kan leses mange ganger! En virkelig stor takk til John Kaasa (konkurransefisker) som virkelig deler av sine erfaringer.

http://fluefiskesiden.no/index.php?option=com_content&view=article&id=189:fluefiske-fra-drivende-bat&catid=37:praktisk-fiske&Itemid=69

Ja, sjøfiske er noe anderledes enn fiske i ferskvann, men mye er likt.

Hvordan du fisker er avhengig av hvor du fisker og hva du fisker etter. Stort sett bruker du synkeliner, men husk at SØ kan stå veldig grunnt, særlig i skumringen. Da kan du fint fiske med flyteline.

:)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å hive så innmari langt om du skal fiske dypt, og en 8'er bærer godt tunge fluer. Med tunge fluer mener jeg normale jiggy, clouser opp til krokstr. 4 :)

Fiska sjøl med synk 7 etter torsk, og brukte en ufortynga flue... Kort fortom er trikset, ca 1-1,5 meter lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

DA var det testa ned ei #8 stang og supersynksnøre.

Seien sto på ca 10meter dyp.

Min konklusjon at hvis man skal pompe opp fisk som stikker ned i dypet krever det litt mere rygg.

Så da blei denne #8 stanga med "hel"aksjon parkert og det blei henta fram ei #9 stang med masse rygg.

Til drifting over grunner 3-4meter dyp på jakt etter SØ vil jeg tro at ei #7 stang er evig nok.

Men når seien på 6kg+ kommer på sommern blir nok #9 stanga perfekt!

DSC00007.jpg

PS er det folk som ønsker havfisketurer med fluestang,trolling eller havfiske så er vi to stk med 16 fotere som ligger klar i småbåthavna klar til bruk. og ønsker alle andre fiskegale velkommen med på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...