Gå til innhold

Tilslag ved nymfefiske, stille vann


Tore C.

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt inspirert av en annen tråd vedr. nymfefiske.

Når jeg en sjelden gang tyr til nymfefiske på stille vann, så har jeg veldig vanskelig for å kroke fisken når den biter. Pleier å "handtwiste" sakte inn og merker det lugger i flua, men når jeg da gjør tilslag så sitter ikke fisken.

Noen som noe forslag til hva som kan hjelpe?

 

Mvh

Tore C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Hei' date='

 

Litt inspirert av en annen tråd vedr. nymfefiske.

Når jeg en sjelden gang tyr til nymfefiske på stille vann, så har jeg veldig vanskelig for å kroke fisken når den biter. Pleier å "handtwiste" sakte inn og merker det lugger i flua, men når jeg da gjør tilslag så sitter ikke fisken.

Noen som noe forslag til hva som kan hjelpe?[/quote']

Nå er du inne på konkurransefiskernes små "hemmeligheter". Det er svært ofte slik at dersom du bruker kroker med for stor mothake så vil ikke kroken trenge godt nok inn. Dette kommer av at det blir for mye fjæring idet fisken tar (det skal nemlig godt gjøres å være max konsentrert hele tiden) og det trengs ganske stor kraft for å kroke skikkelig. Det beste er kroker uten mothake.

 

Et annet triks hvis det også skjer selv om du bruker en krok med små mothaker (eller helt uten) er å ikke slå til. La fisken komme igjen uten å skremme den med et tilslag. Det hender ofte at man kjenner det lugger litt fordi fisken biter i halen på flua og da vil den mest sannsynlig komme igjen for å gape over hele flua. Men da er det viktig å ikke reagere første gangen. Noen få ganger kan det faktisk også være lurt å stoppe helt opp etter det første lugget og så dra et langt drag. Dette imiterer kanskje at flua har blitt litt sjokket første gangen og dermed trengte litt tid på å summe seg. Ikke vet jeg, men det kan være effektivt.

 

Et siste triks er å skifte til en samme flue i mindre størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

Nymfefiske uten opphenger er vanskelig, bruker selv en stiv #4 og et snøre uten minne, det hjelper en del, kan godt korte inn fortommen så man får et mindre snøre å jobbe med, bruker du synkefortom så kort den inn en del.

 

Når Erik snakker om fjæring kan det godt være han mener at line og fortomen skal strekke seg ut slik at man da kjenner nappet og da er det for sent å ta tilslag. En opphenger ser du går under før du kjenner nappet.

 

Bruker aldri opphenger til slikt fiske, syns det er jevt å kroke med stiv stang og rett snøre. Gjør jeg flere feil med tilslag så skifter jeg bare nymfe og tilbake senere.

 

Opphenger = Dupp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Når Erik snakker om fjæring kan det godt være han mener at line og fortomen skal strekke seg ut slik at man da kjenner nappet og da er det for sent å ta tilslag.

Kommer litt an på hvordan oppsettet er det da. Hvis snøret, fortommen og flua/fluene er satt sammen på riiktig måte vil man oppnå en mer direkte kontakt med fisken. I motsatt tilfelle kan f.eks. snøret ha en hengende "mage" eller spiss og dette vil kunne gi deg for liten sjanse til å kroke fisken. I noen få tilfeller er likevel hengende "mage" eller spiss ønskelig. F.eks. når fisken tar brutalt, men likevel er fortomssky og man derfor må bruke noe tynnere sene.

 

Men det jeg egentlig mente var at det er sjelden man holder så hardt i snøret og stangen at hverken hånd eller stanga gir litt etter i det øyeblikket fisken hugger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert R

De aller fleste bruker vel kulehode for å få nymfa need uten å skifte fortom eller line, ganske normalt så man slipper å skifte stang, snelle…etc. Men poenget er vel å ikke få hengende line mellom deg og nymfa slik at det hele er i en rett linje altså bedre kontak med fisken, et eks. Intermediate snøre/fortom og en lett fortynget nymfe, dette kan virke noe riktig enn f.eks fast sink 3snøre/intermediate fortom og en lett fortynget nymfe. Da blir det noe galt her! Da er buen din så stor i fluelina at du kan miste fisk. Det samme med Fast sink fortom, den burde klippes en del kortere for å minske buen fra nymfa til fluelina hvis nymfa er lett fortynget.

 

Kan vel nevne Tjekkisk fiske også, selv om det er noe helt annet fiske, men der er også fortomen helt rett for å få kontakt med bunn og spesielt fisk. Har man en bue på den fiskemetoden så virker ikke tjekkisk slik det burde.

 

Nymefiske i stille vann er rett og slett en trenings sak, funker mye bedre enn å dra en Streaking caddis hvis det ikke vaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...