Gå til innhold

hva skal til for at sjøørreten går opp?


Pættis

Anbefalte innlegg

de siste 10 årene har sjøørreten trukket opp i den lokale elva rundt 20-25 mai, i år har jeg kun sett 2-3 sjøørreter her og har prøvd å lese meg frem til hva som avgjør at fisken trekker opp i elva men finner igrunn lite om akkurat dette. noen som vet hva som skal til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Det står litt om vårvandringene til sjøørreten i Jan Johansen sin bok fra 1985 som hadde det komiske navnet Alt om fiske etter sjøørret. Noe av det han skriver i den boka nok ikke riktig, og såvidt jeg husker i farten så modererte han synspunktet i sjøørret boka han gav ut på 2000 tallet. (husker heller ikke eksakt årstall). Forøvrig kan det hende at forskingen på sjøørreten i Altaelva som pågår nå gir noen flere svar, men jeg har enda ikke sett populærversjonen av resultatene derfra.

Det man vet om vårvandring i elv er at det sannsynligvis ikke er en næringsvandring og at det iallefall ikke er en gytevandring. Det kan være en vandring for å kvitte seg med salt og/eller lus. Sjøørreten vil iallefall ha færre lus og mindre saltinnhold i kroppen etter en slik vårvandring.

Hva som gjør at det er færre sjøørreter i din elv iår er det ikke mulig å si noe om, men det vil i alle tilfeller være naturlig med variasjoner i antall vandrere.

:)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...