Gå til innhold

Pinsehelga 2011


Anders WS

Anbefalte innlegg

Vi har alle vært er, og vi kommer til å være der igjen....

Denne helgen skulle jeg på min første langtur alene med telt. Planlegginga var lagt til ei barndomselv med mye fisk, samtidig som hovedprioriteringen ble lagt til et lurevann i nærområdene av campen. Jeg reiste lørdag morgen for å slippe unna den verste pinsetrafikken, og kjørte innom og handlet proviant for turen før jeg satt nesa sørover. En biltur hvor jeg forøvrig bare fikk bedre og bedre vær. Slikt kan vi like.

Endelig fremme ved campingen jeg hadde planlagt og ligge på, og jeg undersøkte litt om fiskekort og fiskemuligheter i vannet jeg hadde planlagt å fiske i. Det er sikkert 8 år siden jeg sist fisket der, men jeg var bare nødt til å prøve. Jeg fikk go for både fiske og bellybåt, så dette skulle bli en knalltur. For sikkerhets skyld tok jeg den korte kjøreturen opp på vannet for å sjekke forhold. Jeg skulle jo ikke tilbake hit før på kvelden..

vannp.jpg

Et nydelig skue, og i tillegg var det en pen fisk som var oppe et par ganger mens jeg var der. Nå skulle jeg nedom lokalelva for å friske opp tilslagsteknikk og timing. Nydelig være, bitevillig fisk, og egenbundede fluer skapte en herlig stemning, selv om størrelsen ikke var noe å skryte av. Mistet dog en fiske på snaue halvkiloen, da den gikk i noe rørsystemer for meg. Etter å ha drevet et variert fiske, med både indianerfiske, langkasting og fiske i stri strøm, var det tid for å sette opp teltet og grille noen pølser.

teltl.jpg

Et nydelig måltid med Jacobs Utvalgte Bratwurst med tilbehør, var det dags for å ta turen opp på vannet. Noe jeg hadde sett frem til. Bilen ble pakket, vaderne ble satt på, og bellyen ble pumpet opp når jeg endelig var fremme. Dessverre kom det en ganske luguber vind trekkende sånn i 7-tiden, og den senket forhåpningene mine noe. Jeg fant meg allikevel ei stille bukt, og ventet på at fisken skulle vise seg...

Det tok nøyaktig 3 timer før den første fisken viste seg. Det var en strek i regninga, men en del av forventningene, iom at jeg viste det stort sett var fisk med anstendig størrelse i dette vannet. Vinden løyet i en liten halvtime, og jeg så en 5-6 vak på denne tiden. I mellom vakene så padlet jeg meg bort noe som lå på vannet og kravlet.

vrflue.jpg

Dessverre fikk jeg ikke tatt bilde av disse to mens de fortsatt hang sammen, for så fort jeg kom bort, så kravla vårflua opp på kneet mitt. På med en Bruns Caddis som jeg hadde bundet opp kvelden i forveien. Etter en halvtimes fiske med denne, både med striping og stilleliggende, uten noe aktivitet, kom det en liten døgnflue drivende. På med døgnisen jeg hadde bundet kvelden i forveien, og jeg var i gang. En pen fisk viste seg 15 meter fra meg, og jeg la ut flua. Jeg ventet og ventet, og plutselig plasker det til - rett bak meg. Så en gang til 50 meter borte. Sistnevnte et luftsprang av en fisk på godt over kiloen. Så skjer det, et plask uten like på flua mi. Før jeg får forjamset meg til å skjønne hva som har skjedd, får jeg løftet stanga, men ingen motstand. Jeg visste jeg ikke fikk mange sjanser på stor fisk med disse forholda, og det røyk nok her. Fisken var sky og vanskelig å få til å ta, og jeg måte sitte stille i lang perioder før det vaket i nærheten av meg. Jaja, tenkte jeg. Det må jo skje litt mer utover.

Dessverre begynte det å blåse igjen, og rett før jeg hadde bestemt meg for å gi meg, så viser det seg en fisk en 50 meter bortenfor. Jeg legger ut flua, og det er noe som så smått tar det. En feit liten rakker på 30 cm blir håvet, og jeg har fått en bitteliten revansj.

rret.jpg

Dagen etter skulle tilbringes i samme vannet fra kl 7, men hele greia blåste dessverre bort. Teltet ble pakket sammen, nesa ble satt hjemover, da jeg hadde avtale med Eggen her på forumet om å fiske litt i Drammenselva søndag kveld. Du som jeg var, så glemte jeg å sjekke vannstandene, og denne linken her taler for seg selv:

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0012.00534.000/index.html

En litt trist avslutning på en veldig flott helg, selv om de store uteble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...