Gå til innhold

Hardangervidda 2011


Lars H

Anbefalte innlegg

Legger ut litt ifra tur jeg hadde på Hardangervidda med et par kamerater.

Vi reiste oppover på Tirsdag 28/6. Etter 4 timer kjøretur, etterfulgt av 3 timer gange var vi endelig fremme med hytta til kameraten min. Vil egentlig ikke definere det som hytte, mer jaktskur.. Men det var perfekt. Når vi ankom, forholdsvis sent, slo skydekket sprekker og vi kunne se stjerner på himmelen. Dette måtte bli bra tenkte vi, nå våkner vi opp til sol og blå himmel!

Men den gang ei, dagen etter våknet vi opp til regn.. Men det skulle ikke stoppe oss, vi kledde på oss å startet gåturen til et godvann et stykke unna hytta. Der slo vi opp leir med kallesje vi hadde med oss og tok en kopp kaffe og en liten "knert" før vi startet fiske. Det blåste småjævler å regnet pisket oss ifra siden, ikke et vak å se, så her var det bare å glemme fluestanga å gå med sluk. Fisket ble bra, jeg tok 6 pene ørreter med snitt på 350g, den største på rundt 400. Til sammen ble det 8 ørreter den dagen. Søkk våte vandret vi fornøyd tilbake til hytta for å få tørket klærne og kose oss på hytta. I morgen må det bli perfekt tenkte vi..

Men nei.. Torsdagen våknet vi også opp til regn, men ikke på langt nær like surt som dagen før. Vinden hadde løyet å det regnet mye mindre. Fluefiske! Endelig! Vi dro opp til samme vannet som dagen før, men denne gangen tok vi med årer og åregafler, da det ligger en båt ved vannet. Midt ute på vannet ligger det en liten holme, som vi hadde veldig trua på. Mens vi satt i leiren kunne vi se flere ørreter som vi mente måtte være over halvkiloen vake rundt holmen. Dette måtte jo bare bli bra.. Vi tok først en tur hver vår vei i i vika hvor vi hadde leir, hvor jeg fikk 2 ørreter på rundt 2hg. Nå var det duka for å ta storfisken! Vi rodde oss ut til holmen å la til på baksiden. Hadde med oss kaffen, så vi tok en kopp mens vi ventet på vakende fisk. Må nevne at det var bare to av oss som dro ut på holmen, da han siste kun fisker med sluk så han fikk holde seg unna med slukplaska sine! hehe.. Det var et par fisk som vaket, å vi fisket på hver vår. Etter et par utlegg satt den på flus mi. En nydelig ørret på 475g. Kameraten min fikk et par på rundt 300 den dagen. Fornøyde returnerte vi til hytta for å varme oss og tørke klær igjen.

Fredagen var historien den samme, regn regn og atter regn. Det hadde regna 3 døgn i strekk, å det begynte å slå sprekker i moralen vår.. Vi drøya lenge på hytta før vi gadd å dra ut i det hele tatt. Denne gangen ble det bare en tur til vannet som lå rett ved hytta, her er det STORE mengder ørret, men bare småfisk. Jeg tok flua å rusla rundt vannet, mens kameratene mine tok båt og rodde med oter. Kameraten min som kun fisker med sluk hadde ikke fått en eneste fisk, så noe måtte gjøres.. Mens de dro opp 15 fisk på oter, fikk jeg 3 passe store for dette vannet å være på flua. Fornøyde alle mann satt vi oss på hytta med cognac og kaffe, mens klærne tørket.

Lørdagen var det opphold, endelig! Moralen steg et par hakk og alle hadde vi stortrua på at dette skulle bli dagen for storfisken! Vi rusla opp til vannet vi hadde vært de første dagene og planen var den samme. Vi skulle ta storfisken fra holmen. Denne gangen ble også slukfiskern med ut, for han ville prøve seg med flue. Siden han ikke hadde fått fisk skulle han selvfølgelig få fiske på første fisk. Etter å legge ut et kast som ikke ligna på noe som kalles for fluefiske, med snøre som plaska hardt i vannflata, å med flua temmelig nær fluesnøre dro han en gang i snøre å vi som satt å småhumra over kastet hørte et plask av et vak, å så kameraten stramme opp. Fast fisk! Dette var en pen fisk. 505g. Å dere må tru at vi fikk høre hvor dårlige fiskere vi var siden han hadde største fisken.. Utover kvelden dro vi flere fine fisker med snitt på 400g. Fisken på 505g ble den største fisken. Fornøyde, og ikke minst tørre dro vi på hytta igjen og avsluttet med cognac og yatzy.

Søndagen var det pakking og rydding som sto på agendaen. Men jeg måtte jo nødt til å ha en liten runde med flua. Fikk lurt meg ned til vannet rett ved hytta, hvor det vaket som besatt og fikk to små ørreter på 10 min. God avslutning på en fin tur! 2 timer gange tilbake til bilen å turen hjem.

Totalt fikk vi 35 - 40 fisk på sluk og flue, i vannet hvor vi fisket mest var snittstørrelsen på rundt 400g, så vi er storfornøyde selv om vi ikke fikk lurt de på over kiloen, men de er der så vi kommer sterkt tilbake. Det var umenneskelige store mengder mygg de fleste dagene, og mye vårfluer, de største var noen beist! Døgnflue klekkingene uteble, så bare en og annen døgnflue en av dagene.. De fleste ble tatt på caddis, og en del på mygg.

Takk til Hardangervidda for denne gang. we'll be back!

Fikk ikke tatt mye bilde siden været var som det var å kamera ble liggende igjen på hytta. Men noe ble det.

IMG_0110.jpg

IMG_0106.jpg

IMG_0052.jpg

IMG_0024.jpg

IMG_0009.jpg

IMG_0005.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0021.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for deling av opplevelse :)

Hardangervidda har noe spesielt ved seg, ihvertfall i mitt hjerte...og det er mye gøyere å fiske mange 3-5 hektos fisk enn ingen over kiloen ;)

Kilosfisk har noe magisk ved seg, mye grunnet "vekten"...å kunne si man har fanget kilos fisk.

Vår tur ifjor handlet stort sett bare om slike fisker opp til 6 hekto, du bedre for en tur, aldri hatt bedre selskap-værforhold og bett. En drømmetur jeg gjerne skulle kopiert år etter år.....men jeg ser i etterkant hvor heldig jeg var ifjor som fikk den turen :) :)

igjen, takk for historie og bilder

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda har noe spesielt ved seg ja, og vi er storfornøyd med turen! Å det er sant som du sier at det er helt topp å få masse fisk i 3 - 500g klassen :) Alle fiskene hadde veldig fin kondisjon og de vi tok til mat var knallrød i kjøttet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fin rapport.. gleder meg veldig til min første tur på Hardangervidda.. Reiser nå til søndag og blir hjemmreise torsdag..

blir spennende.. håper på noen fine fisk på flua da:)

Blir nok anledning for det. Fin tid for fiske på vidda nå ;D Håper det blir en fin tur å at været klaffer :)

Skitt fiske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja håper det... noen tips til hva slags fluer den tok på for dere? bundet opp den vårfluevarianter jeg... men planen var å ta med slukstang å... hvis det skulle bli helt håpløst med fluefiske:p

Vårfluer a la "S(v)ømmepuppa" har vært genial i fjellets rennende vann, også BC/DC (Bjornis cdc) er en "smell bong-bong" på stille vann :) og sakteflytende elv.

Ellers er det meste av vårfluer meget fornuftig å bruke tid med :)

Glem slukstangen hjemme, unødig kraftbruk å bære den med seg, og er du som oss andre utvikler du nok på sikt allergi mot slike saker :)

Ikke fordi det ikke er anerkjent fiskeredskap, rett og slett fordi fluefiske kan bedrives i all slags vær...husk bare på at når det blåser, trekker fisken mange ganger uforskammet nær land, trenger ikke være verdens beste kaster for å strekke til.

Korte men velrettede kast langs med land og marbakker kan mer enn èn gang være lukrativt ;)

God tur og skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk en uke med kjempe fint fiske... de fleste fiskene lå på rundt 350-400g og noen opp mot kiloen.. vi tok også en på rundt 1,1 og 1,3kg.. enig med deg.... neste å blir det uten sukstag... fikk 3 fisk på sluk/spinner.... men det var nok flue som den tok ja... pene fisker med god kondis:) stripet E12 tok den som hakka møkk:) ellers virket det meste av vårfluer ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...