Gå til innhold

Scandinavian Glass Clave 2012 - DAGS ATT ANMÄLA SIG!!!


Christian H

Anbefalte innlegg

Hej alla norska flugfiskevänner!

Som en del av er vet så brinner mitt fiskehjärta för glasfiberspön. Under de senaste åren har jag samlat på mig en hel del spön. Men den stora behållningen med vår fina hobby är ju att fiska, samt den goda gemenskapen. Jag har gjort flera nya bekantskaper, både i Sverige, Norge och Finland. Därför har jag tänkt dra ihop en glasfiberträff nån gång under nästa år.

Plats är än så länge oklar. Intresset är väldigt stort hos er i Norge, därför vill jag gärna välja en plats som ligger bra till även för er. Alternativ kan vara Rena, eller Ogströmmen i Dalarna. Finns det fler förslag på platser så är jag öppen för förslag. Det är kul om det är ett relativt litet strömvatten, där vi även kan fiska med lätta prylar.

Alla som är nyfikna är välkomna. Även såna som inte äger glasfiberspön idag. En av dagarna kommer vi köra en shootout med en massa fina glasfiberspön. Jag skall försöka låna ihop ett gäng spön från kända byggare i USA och Japan. Jag har även en tanke om att anordna en auktion till förmån för fiskevård.

Tid för detta kommer att vara mitten av juni 2012. Förslagsvis lördag-söndag. Boende blir i tält eller i stuga, beroende på vart vi hamnar.

Alla som är intresserade får gärna ställa frågor eller hojta till här i tråden!

Finns det intresse?

Peace&Fire

Christian

SageochRoss.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Kjempebra initiativ, jeg er 99.99999% sikkert med. Er mye fordommer mot glass her i Norge, så tvilere har godt av å komme på et slikt treff. Og ikke minst blir det skøy! Dette treffet blir vel det første av sitt slag i Skandinavia?

Alternativ til plass, kan være her i Trondheim. Kunne ha hørt med kommunen om vi kunne ha fått booket friluftsområdet på Svean, der er det godt med teltplass og Nidelva renner like ved. For de som ikke liker å ligge i telt, er det både hotell og motell i nærheten. Skal dette være aktuelt, vil slutten av juni passe best mtp klekkinger. Snittvekten er langt på nær det samme som i Rena, men det er fare for å lure fisk på rundt kiloen. Uansett morro på en glassfiber :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nu har vi bokat in tid och plats för Scandinavian Glass Clave.

Den kommer att äga rum i Malungstrakten, med basläger i Öje helgen 8-10 juni, 2012. Vi har valt denna plats av flera skäl. Det ligger bra till in landet för alla resande. Flygplatsen och tågstationen i Mora ligger inte långt bort, och med bil är det nära även för er, våra norska vänner. Det finns mängder av bra vatten att prova, både kvoterade och vanliga kortsträckor. Större älvar med fina harrstryk, och mindre bäckar för det delikata öringfisket.

Den andra helgen i juni har vi valt för att inte krocka med det stora caneträffen i Älvdalen, midsommar eller semesterplanerna. Fisket brukar ha kommit igång med de stora sländorna i mitten av juni, och vi förutspår att den milda vintern kommer hjälpa oss på traven ytterligare mot kanonförutsättningar. Jonas som driver Edgeflyfishing har fiskat i området sedan barnsben och kommer guida oss till de bästa platserna.

Inkvartering är än så länge oklar, beroende på hur många vi blir. Jag och Jonas kommer att stå som värdar, och vi hoppas på besök från Norge och Finland, samt förhoppningsvis även USA. Målsättningen är att samla fem gånger fler spön än vi är deltagare.

Vi vill träffas framförallt för att det är kul. Vi vill umgås, testa varandras prylar, både på gräsmattan i Öje och vid strömmen. Vi kommer även att ha Tenkara som en aktivitet. Ni som fiskar Tenkara (och inte glasfiber) är alltså varmt välkomna.

Än så länge har vi inte lagt nån budget för evenemanget. Vi kommer att återkomma under vintern. Har ni idéer eller önskemål så är det välkommet.

Det går bra att anmäla sitt intresse i tråden eller via IM.

Alla frågor är välkomna här i tråden!

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nu har vi en färdig inbjudan! Lägger in den även här, eftersom det står en del nyheter i den.

Vi är i nuläget tio anmälda från tre olika länder. Bland annat två guider och glasfibersamlare från Finland, en  holländsk/norsk tenkara-guide, en av Sveriges bästa unga flugbindare, och en lovande bambubyggare som kommer visa sina spön.

Det hade varit kul med lite fler besökare från Norge. Det är inte långt till Malung från gränsen. ;)

Välkomna att anmäla er här i tråden, via IM eller epost.

Christian

Scandinavian Glass & Tenkara Clave

Öje, 8-10 juni, 2012

Välkommen till en försommarhelg med glasfiberspön och japanskt Tenkarafiske!

Scandinavian Glass & Tenkara Clave kommer att äga rum i Öje, som ligger strax norr om Malung. Öje ligger bra till i landet för de flesta. Flygplatsen och tågstationen i Mora ligger inte långt bort, och med bil är det nära även för våra norska vänner. Det finns mängder av bra vatten att prova, både kvoterade och vanliga kortsträckor. Större älvar med fina harrstryk, och mindre bäckar för det delikata öringfisket.

Den andra helgen i juni har vi valt för att inte krocka med midsommar eller semesterplanerna. Fisket brukar ha kommit igång med de stora sländorna i mitten av juni, och vi förutspår att den milda vintern kommer hjälpa oss på traven ytterligare mot kanonförutsättningar. Jonas har fiskat i området sedan barnsben och kommer guida oss till de bästa platserna.

Vi vill träffas framförallt för att det är kul. Vi vill umgås, testa varandras glasfiber- och Tenkaraspön, både på gräsmattan i Öje och vid strömmen. Det kommer att finnas mängder av intressanta spön att prova. Klassiska glasfiberspön från Winston, Scott och Hardy och nya avancerade glasfibertaperingar från FH Paddock, Mario Wojnicki, Kabuto Rods, Thomas&Thomas, TL Johnson, Mike McFarland och Larry Kenney. Vi kommer även att ha intressanta Tenkara-spön från japanska Sakura, Shimano och Tenkara USA.

Vi kommer att ordna en gemensam middag på lördag kväll till vilken vi vill ha föranmälan. I övrigt är det självhushåll som gäller. Fiskekort löses på plats direkt av Jonas. Inkvartering sker enklast på vandrarhemmet i Öje. Jag och Jonas kommer att stå som värdar, och vi väntar även besök från våra nordiska grannländer.

Vi kommer även få besök av Chris Hendriks som är Skandinaviens enda av Tenkara USA certifierade tenkara-guide. Riktigt spännande tycker vi!

Anmäl er via epost senast 15 maj, så vi vet hur många vi blir.

Boendet bokar ni själva på vandrarhemmet.

Välkomna!

Christian Hörgren

christian@edgeflyfishing.se

Jonas Nordigårds

jonas@edgeflyfishing.se

Länkar:

http://www.oje.se/tu...drarhem-3504104

http://www.ogstrommen.se/FP/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...