Gå til innhold
  • 0

Fortom, tapert eller ei??


arntey

Spørsmål

Hei godtfolk,

Skal endelig en uke på Finnmarksvidda!! Er veldig fersk i fluefiskegamet og har lite erfaring med fortommer.

Med settet jeg tok over etter min onkel fulgte det med en tapert fortom av typen Lamar 3X, 12ft, 3,10/0,53/0,008. Synes 0,008 høres veldig lite ut men er dette noe jeg evt kan erstatte? Feks klippe bort den nederste delen av fortommen og lage en kirurgløkke på den taperte fortommen og en kirurgløkke på 0,20 eller 0,22 sene som jeg også har liggende? Så kan jeg binde dette sammen, har lest at endel folk gjør det.

Hadde en noe tykkere lamar tapert fortom tidligere og den ble fort "flisete" pga min noe uortodokse kastestil :-P Er det mulig å skjøte bare to sener sammen? Hva burde jeg evt gjøre hvis ikke denne taperte fortommen duger?

Fisker forøvrig med en 5-6# stang på og flyesnøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Takk for det Staffan. Jeg bor i Tromsø..

Jeg vet hva fortom er, har også sett dine tvinnede men rekker ikke sette i gang med dette før jeg drar på tur på torsdag. Men det skal definitivt testes når jeg kommer hjem igjen :-)

Men for at ikke hele den taperte fortommen jeg har skal bli spist opp etter de to første dagene har jeg tenkt å lage løkke til løkke. Har bare en tapert og tenkte jeg skulle ta med litt ekstra sene så jeg kan lage en ny fortom om den skulle ryke. Da tenkte jeg starte med 0,30 (evt. 0,25) så 0,22 (evt 0,20) og til slutt 0,16 som spiss.. Tenkte også bruke løkke til løkke?!?. Vil det funke greit? Har lært meg nåleknuta som jeg også kan benytte hvis dette er bedre, men fra "midt" delen til spiss vil jeg foretrekke løkke da det vil være enklere å bytte ut en evt spiss..

Olav: Tenkte jeg skulle slippe å måtte investere mer i utstyr før jeg drar, de taperte fortommene de selger i butikk koster jo skjorta. Bør vel styre unna det jeg så da jeg var innom clas-ohlson istad også, regner jeg med ;) Men kanskje jeg investerer i en ekstra tapert eller to da.. Kjedelig å stå midt inne på vidda uten "butt" (?) del til fortommen.. Lærer sakte men sikkert. Spesielt av å lese forum noen timer hver dag:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje det? Men jeg har vel forstått poenget? At en fortom består av min. 3 deler, en buttdel, en midt og en spiss? Jeg har en avsluttende prøve på torsdag og bør lese (pensum og ikke fluefiske) frem til det.

Men redder meg vel greit hvis jeg kjøper en tapert eller to til, og har med med 20m med 0,22 og 20m med 0,20 i tilegg til 100m med 0,16 (som også benyttes som reserve til haspelstanga mi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gjør det.. Er vel ganske nøyaktig ett år siden jeg var på kurs hos Jan (?) Myhre i Son nå. I tilegg har jeg gått ett år på høgskolen i finnmark med friluftsliv, så har fått svingt kastearmen litt.. Både meter og presisjon øker sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hehehe, Staffan. Hvis en person med din kunnskap tilbyr et nettkurs kan jeg nesten ikke si nei til det, avlsuttende eksamen på skolen eller ei.. Er jo dette som er gøy, ikke matte og fysikk!

Takk for tips Btholvik. Bare et spørsmål Hva tilsvarer 4x og 5x osv i mm? Skal se om jeg rekker innom en av de to ja.. Fulgte med en 3X 12ft som jeg nå har satt på snøret. Tenkte klippe av litt av spissen på denne og lage en løkke, så jeg kan bytte mellom 0,20 og 0,16 spiss. Høres greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis jeg ikke tar helt feil så er spissen på din fortom 0.008 inch, dvs 0.20mm. Så du trenger ikke kappe den for å få .20 da den allerede er det.

Her er en liste som viser deg størrelsene på spissen til de forskjellige kodene; 0x, 1x, 2x, osv....

dia.     inch           mm

0 X   0.011           0.2794

1 X   0.010           0.2540

2 X   0.009           0.2286

3 X   0.008           0.2032

4 X   0.007           0.1778

5 X   0.006           0.1524

6 X   0.005           0.1270

7 X   0.004           0.1016

8 X   0.003           0.0762

9 X   0.002           0.0508

10 X   0.001           0.0254

Hvis du bruker 3x (som har 20mm spiss) så bør det gå fint og spleise med en til to klasser mindre. Altså 4x = 0.17 og 5x = 0.15. Skal du gå lavere enn det bruker jeg iallefall å gå ned en størrelse på den taperte fortommen.

Du får ha skitt fiske på vidda! Aldri vært der selv men håper å få til en tur neste sommer.

MVH Lappi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Perfekt!! Tusen takk :-)

Du får gi meg en lyd hvis du skal på vidda.. Har bodd der mer eller mindre i ett år nå, kanskje jeg kan hjelpe deg med en hemmeligjohka eller to! Neste sommer ser det ut som det blir på Finnmark på tvers!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da var fortomer kjøpt inn fra Andresens Vaabenforretning. De anbefalte meg en 1x og heller skjøte med den 0,20 og evt den 0,16 sena jeg har. Dette blir gull!! Tusen takk for hjelpen alle sammen, kommer rapport når jeg er tilbake igjen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da var jeg tilbake igjen og legger ved en kort rapport. Bildene ligger på en annen pc og vil lastes opp senere.

Vi startet turen litt øst for sussojavri fjellstue og gikk oppover mot iesjavri. Turen inn til iesjavri tok ca 10 timer, med forholdsvis tunge ryggsekker. Vi er begge ferske i fluegamet og kunne ikke sjanse på at vi kunne leve av fisken vi fikk. (Sikkert endel som sutrer over at vi ikke praktiserer c&r på all fisk men jeg er like mye friluftslivsmann som fiskemann og vil da høste av det naturen kan by på, spesielt i Finnmark der bestanden av stekefisk ikke akkurat er noe problem)

Uten at jeg kan for mye om klekkinger og perfekte værforhold for dette er jeg ganske overbevist om at vi opplevde langt i fra ideelle forhold. Været hadde slått om fra varmt vær i lang tid til mellom 3-10 grader og overskya. Noen dager var det intens vaking mellom kl 14 og kl 15 men ellers var det mye smått som tok tørrfluene. Våtfluer og nymfer hadde vi derimot større suksess med, jeg fanget min første fisk på både våt og streamer.

Turens største fisk ble dessverre "bare" en harr på kiloen på en liten rosa nymfe. Har fisket endel i Iesjavri tidligere og så og hørte betraktelig mye større fisk der, uten at vi greide å huke noen av disse. Vil ikke avsløre eksakte steder så Iesjavri blir kun beskrevet som Iesjavri. Er rennende vann som for meg er det mest spennende, så mye kan jeg vel avsløre. Har bekjentskaper både på øvre og nedre mollesjohk og fikk se bilder av 9 kg ørret tatt på flue tidligere i år! Elva mollesjohka ble også testet ut men her var det nok for varmt vann for tørt.

Alt i alt en veldig bra tur til tross for at kilosørreten uteble denne gangen. Avsluttet på sennalandet ved et ikke navngitt vann med 25 ørret fra 300-800g, artig for oss ferske fluefiskere å øve på huking, landing og utsetting av fisk.

Dette blir uansett ikke siste ferieturen tilbake til paradiset jeg har bodd ett år i. Denne sommeren hadde vi ikke mulighet til å dra tidligere men neste gang legges nok turen til midten av juli.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...