Gå til innhold

Fario, LPXe, LPXe RS?! Utstyrshjelp!!


arntey

Anbefalte innlegg

Hei igjen, godtfolk. Vet ikke helt om jeg skal poste denne posten i utstyrsprat eller her, men siden jeg er såpass fersk i gamet så ble det her. Administrator får heller flytte hvis de synes det blir feil..

Blitt meget aktiv her om dagen, kan trygt si jeg er bitt av den beryktede fluefiskebasillen...

Nå trenger jeg litt tips i denne utstyrsjungelen og søker litt info fra dere her. Etter at jeg har lånt en fluestang i ett års tid og blitt veiledet inn i denne oppslukende verden har jeg nå gått til innkjøp av litt utstyr. Det jeg har foreløpig er en Fario #5, 9`, en Vision XLA 56 og SA Ultra 4, WF6F. Hadde i utgangspunktet tenkt dette som utstyr til kun innenlandsfiske men leker nå litt med tanken på og bruke dette i saltvann også, da budsjettet som student er ganske begrenset. Ombestemte meg litt underveis så dette er vel kanskje ikke noe ultimat combo? Jeg har ikke råd til noe ekstra stangsett for innelnadsfiske så dette utstyret vil være med meg både i stille vann og i elv. Bor nå i Tromsø men har en forkjærlighet for finnmarksvidda etter at jeg har bodd der ett år i forbindelse med at jeg tok et år med friluftsliv v/ høgskolen i Finnmark. Så stanga vil bli godt brukt her oppe i nord, derfor falt valget på jeg har forstått som en allsidig stang som mange trives med som en allround stang.

Var på pyramiden sport i Tromsø idag og tittet litt. Må si at det inntrykket jeg hadde av LPXe RS ble bekreftet til gangs. Kunne godt tenkt meg denne til SØ fiske men tror ikke jeg har råd til noe ekstra snelle til denne foreløpig.

De har forøvrig 30% på mye Sage Z-axis stenger hvis noen er interessert (Litt over min prisklasse)

Det jeg da tenker på er om jeg kan bruke XLA'en på en lxpe rs #6er? Kanskje også #7? Har jo forstått det slik at 7 er "folkestanga" til SØ. En drømmecombo hadde kanskje vært 7ern med en quadra 68, så hvis noen skulle ha dette liggende og vil kvitte seg med det for en billig penge er jeg over snittet interessert.

En LPXe er også et godt alternativ etter hva jeg har skjønt. Hva er egentlig de store forskjellene på denne og RS modellen? Har jo forstått at RS er spesiallagd for saltvann, men sånn bortsett fra det? Ser jo at endel bruker lpxe til fiske i saltvann også.

Usj, ble mye spørsmål dette her. Men litt erfaringer og veiledning ønskes hjertlig velkommen, og med alle disse erfaringene som blir delt på dette forumet er jeg sikker på at noen kan hjelpe meg litt på vei. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

du har et område rundt deg med svært godt fiske....havet er et superpotensiale........ vet at områder med svært godt sjøørretfiske i Troms og omegn...... jeg ville valgt en #8.....da det kan være mye morro med seien i Rystraumen.... ikke velg en stang om er for myk,man må holde igjen når tungt går på. Det burde være noe i skaper og kott her på forumet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten rart ingen har svart her ennå. Jeg er ikke rette mannen til å svare på dette, men jeg er sikker på at noen andre kan her fra FFS. :)

Ikke så lett å svare på Tom da følesler om flustenger ikke er det samme som tall og nummer ;D

Drømmekomboen som han beskriver er jo en lpxe rs 7 og quadra 6-8. Jeg har den komboen sjøl og sier løp og kjøp. Men den koster penger. 3delt-4delt?

Så har vi andre tråder her som spør om 3-delt vs 4delt vs hvit 4delt. Jeg har lyst til å svare , men føler av og til at alt jeg sier er bare tull fordi jeg gir blanke i tall og nr.

Xla snellene har jeg tatt i og sett, men klarer ikke se for meg den i skrivende stund med en 7'r Rs.

Du skriver at du er uerfaren. Hva er uerfaren. kan du kaste litt eller.......?

Basert på følelser så sier jeg

Løp og kjøp den første 3-delt rs'n 7r som kommer på bruktmarkedet. Hva med en reel master La til den stanga. Billig er den , men lakken detter av fort , men den er driftsikker, min er det da. Uansett kjøp brukt og så billig som mulig. Vet du at kommer til å holde på med dette lenge?

Dette vet ikke jeg noe om. Kjøp billig og ok, utvikle deg og bli medlem av nuttbushcity senere. ;D

xla'n er forøvrig en meget lekker snelle og aldri hørt noe tull med den. Jeg kan bare ikke si hvem str som passer til hva.

At en stang er spesiallaget for saltvann er i mine øyne bare tull. Hvis du ikke tar vare på det så forfaller det. Om det loomis, sage eller guideline, snakker av erfraing.

Hvis du får en lpxe til en billig penge så er den veldig bra.

Jeg kan ikke forklare deg godt nok hva forskjellen er, bare at det er mere en bra nok for deg.

Når du utvikler deg så bruk penger, og luft dine erfaringer her, det er mitt beste råd.

Den beste lpxe jeg har brukt til sjø-fiske er 10' 7'r. Jeg liker ikke 10' ere, ops ;D

Begrens pengebruken på utstyr hvis du er ganske uerfaren, for når interessen setter inn så er det veldig mye annet som åsså koster en del.

Når du føler at du er litt lei den stanga du kjøpte ifjor , så er det helt greit å svi av et pat tusen lapper eller flere på neste stang.

Da kan du ihvertfall forsvare det ovenfor deg selv og en illsint kone ;).

Helt ærlig arntey.

Hvis du ringer meg meg så kan jeg forklare alt til deg. Ikke så lett på et forum hvor alle skal ha et ord med i laget.

Du har pm. Skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan, uansett merke eller andre faktorer.

Hver gang jeg skriver her så flyter alt ut i ingenting så man ikke hisser seg på noen osv

Ring, jeg er en hyggelig fyr ;D ;D ;D ;D

Mvh Robban

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2m, synes dette var et flott svar og du uttrykker deg veldig bra.

Nå har det seg slik at jeg ikke trengte så fryktelig mye mer overbevisning om at LPXe RS var et godt kjøp. Har en kompis i USA som sender den over til meg på mandag. Måtte betale rett i underkant av 2000,- for en #7'er.

Men det ble ikke nok med det, så jeg har i tilegg kjøpt meg en brukt opti power med evotech 6/9. (Noen som tilfeldigvis har en ekstra spole til denne liggende og vil kvitte seg med den?) Så fra og hatt null stenger for to uker siden sitter jeg nå plutselig med tre stenger! Dette blir morsomt men tviler på at jeg beholder både opti powern og RS'en, så en av de kommer nok for salg her etterhvert. Har ikke så mye nettverk her oppe og har ikke muligheten til å teste stenger i det vide og det brede. I tilegg har jeg kjøpt meg en LTS X3 5-8.

Det utstyret jeg har nå er altså en fario #5, 9 med xla 56 til innenlandsfiske. Til SØ har jeg en Opti Power #7, 9 og en RS #7, 9 med snellene LTS X3 5-8 og en evotech 6-9.

Nå mangler bare snører til de respektive stengene. Til farioen blir det første snøret et Opti Stillwater WF5F. Med optipower pakka fikk jeg med et Lee Wulf flytesnøre som jeg sikkert kommer til å teste litt i starten, men har vel forstått det som at flyt ikke er ideelt i sjøen og bør vel investere i noe som synker litt? Noen anbefalinger her? Trenger også en anbefaling til RS stanga.

Med uerfaren så mener jeg at jeg har fisket ett års tid, før jeg måtte levere tilbake utstyret. Jeg har vært på kurs hos Jan Myhre i Vestby, for ca akkurat ett år siden idag og etter det har det gått slag i slag men kun med innenlandsfiske. Har fisket endel etter sjøørret med wobbler og sluk tidligere så har noe erfaring med det også, men ingenting med flue. Når jeg starter en "kasteøkt" går det ganske greit den første tiden. Da er jeg konsentrert og tenker på at jeg får inn alle faktorer jeg lærte på kurset. Etterhvert som jeg har fisket en stund merker jeg at feiliene blir større og kommer oftere. Har en tendens til at håndleddet blir "slækt", jeg hekter flua i lina (som regel på siste baksleng før kastet skal gå) og blir bare mer og mer irritert og kastinga blir dårligere og dårligere. Må greie og ta pauser før jeg kommer til det stadiet (men bare et kast til, jeg får sikkert storørreten nå.....)

Dobbelttrekk har jeg ikke lært meg enda og føler ikke det er nødvendig før jeg har full kontroll på vanlig kasting. Har sett noen videoer om dobbeltrekk og kommer nok til å prøve meg litt frem nå som jeg kan stå i saltvann og ha ubegrenset med plass.

Du virker som en fantastisk hyggelig tybe Robert, og jeg benytter meg gjerne av tilbudet om å slå på hornet når tiden tilsier det. Kanskje etter at alt utstyret er mottatt og jeg har fått prøvet og feilet litt.. Hvis det er greit?

Tusen hjertlig takk for all hjelp med alt til nå, en super gjeng som oprerer her inne må jeg si. Rekrutteringa er vel ikke allverden til fluefiskemiljøet og da er det kjekt for oss nybegynnere og kunne høste erfaringer og kunnskap fra dere som sitter inne med så mye kunnskap. Nok en gang, takk for det og god helg til dere alle  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste igjennom det jeg har skrevet og det høres kanskje litt overkill ut å bruke så mye penger på utstyr for en nybegynner. Håper ikke det høres ut som jeg er en bortskjemt ******* som kan handle alt jeg vil, for det er langt ifra tilfelle. , og nå som Nå åpnet det seg en mulighet (fordi lånekassa har vært så snille og gi meg penger til skolebøker:P) og da grep jeg den til gangs. Som sagt ikke så lett og få testet så mye utstyr for meg jeg bor i et friluftslivseldorado her oppe i nord, så da får jeg prøve ut på egenhånd.

Skulle det være noen i Tromsøområdet som vil ha turfølge eller en ekstra deltaker på fisketurene sine får de bare skrike ut.

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skam å bruke penger på utstyr 8) Så lenge du er fornøyd, så er det det viktigste :D

Høres ut som du er rigget og klar for det meste nå. Synes sånn er kuult å lese jeg ;)

Litt synk til en rs, så bruker jeg Guideline coastel wf 7 slow int (og fast int) .

Fisket en sesong nå med airflo ridgeline fast int som jeg åsså liker veldig godt.

Sientific Angler har åsså mange gode liner som  feks stillwater osv. De ulike synkegradene blir litt et valg etter hva du fisker etter, eller hvor i vannlaget du vil presentere flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vi får satse på at dette blir bra.

Jeg vet vel egentlig ikke i hvilke vannlag jeg skal fiske i det hele tatt. Har nesten bare erfaring med tørrfluefiske, i tilegg til noe nymfe og våtflue med flyteline.. Hva kan anbefales som et godt allroundsnøre av de du nevner da? Og i hvilke vannlag er krokingsprosenten høyest?:P Vet ikke om det har noe å si men jeg bor i Tromsø og her står kanskje fiske normalt litt høyere i vannet pga temp enn lenger sør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for sist!

Flott du er hekta. Slapp av, alt til sin tid.

Til sjøørretfiske hadde jeg personlig beholdt den RS'en, og kanskje satt på den et Loomis Streamdance Intermediate eller et Coastal, alt etter ferdighet, ønske og smak.

Passer du på når du er på Østlandet en gang, så kan vi jo ta en sjøørrettur, husk at jeg er aktiv hele året. Så passer det kanskje å trene inn dobbelttrekket ditt i samme slengen.

Du var vel på det innledende grunnkurset du? Detaljer er viktige, men ikke pes og terp unødvendig lenge for hele tiden å være så forbasket teknisk under fiske. Ta heller noen økter av mindre varighet av og til hvor du har full fokus, begrenset med line utenfor, og bygg kastet ditt rolig. Forøvrig er det også ganske normalt å "falle litt av lasset" teknisk når en begynner å bli trøtt.

Ting må få tid til å sette seg, for oss alle, uansett hva slags nivå og type kasting vi bedriver.

Du har pågangsmot, er ivrig, og viktigst; du spør om råd. Det kan aldri bli feil, du er på rett vei.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Jan.

Såvidt jeg husker hadde du gått over til grunnkurs del 1 og 2. Jeg hadde fått gavekort før du gjorde endringen med to grunnkurs og fikk dermed begge kursene til samme pris av deg.

Jeg hadde faktisk tenkt at jeg skulle ta en tur ut til deg denne sommeren, men har vært nødt til å ta noen studieforbredende fag her i Tromsø så fikk dessverre ikke tiden til det. Tviler litt på at jeg skal hjem med det første men hvis det blir tilfelle vil jeg la høre fra meg. Før dobbelttrekk skal øves inn vil jeg at vanlig overhode sitter skikkelig først.

Peser ikke så fryktelig mye unødvendig føler jeg egentlig. Men når stanga ikke gjør det jeg tenker at det den skal gjøre, prøver jeg tenke tilbake på hva du lærte meg. Som regel er det jo en av nybegynnerfeilene som har skjedd og er grunnen til at snøret hekter e.l. Men må nok ta oftere pauser ja, korte økter med høyt fokus er som du sier best. (Er bare så helvetes kjedelig når jeg ikke fisker... Og som regel i denne perioden storfisken viser seg, helst når jeg sitter med dasspapiret i den ene hånda og vadebuksa nede på knærne.)

Takk for at du tok deg tid, Jan!

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...