Gå til innhold

Fjellvann i Hemsedal


andré

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Skal en tur til Hemsedal rundt 20. august. Er ingen erfaren elvefisker og kommer nok til å forsøke noen av fjellvannene, f.eks i Hydalen eller de ved foten av Skogshorn(Nordretjedne, Troltjedne, Hundsemvatn). Har vært mye i området og hørt mye bra om disse, men aldri prøvd dem.

 

Det jeg lurer på er hva som klekker/svermer i disse vannen i denne perioden.

 

På forhånd takk

 

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Forhåpentligvis er det en del Bibio i lufta og på vannet i den perioden. Vårfluer er det ihvertfall en del av. Vet ikke navnet på den største, men bruker du rusty/orange vårflueimitasjoner i str. 10-14 skulle du ha store muligheter. I tillegg er det en del fisk som ikke lar seg be to ganger om du legger utpå en bra imitasjon av Daddy LL. Maur og fjærmygg er også greit å ha i disse vannene. Dersom det ikke svermer eller klekker noe særlig kan du nesten garrantert få deg en del fisk ved å bruke bustefluer a la "Vera".

 

Av disse vannene er det Hundsem og Trolltjern som peker seg ut som de beste, men dersom du ikke har vært i Hydalen så bør du absolutt ta deg en tur. Makan til flotte natur skal du lete lenge etter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. De kan komme godt med. Kastet bort en uke i Helgetjern og Lintjern i slutten av juni. Fisken spiste tilsynelatende mygg, men overså glatt alle mine imitasjoner. Ble ingen lykke i Hemsil heller, så jeg hadde tidenes nedtur :(

 

Har bare vært i Hydalen. Fisket der med mark senhøstes for snart ti år siden, før jeg begynte med flua. Utrolig flott sted. Har sett Hundsem og Trolltjern fra Skogshorn, og det ser ganske flott ut der også.

 

Gleder meg nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Skulle det være tregt i disse vannene er det bare å ta en tur på Attjern, men da hadde jeg prøvd å få leid meg en båt. Litt lettere å fiske da, serru. Attjern er forøvrig full av ørret på 300-400g, men også en del større. Det er også en del abbor der hvis det skulle friste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...