Gå til innhold

Sjøørretfiske i bergensområdet på vinterstid.


Caddis Kongen

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Har fisket mest SØ på østlandet, men min erfaring er at rosa reker/pattegrisen ofte fungerer godt i kaldt vestlandsvann. Studerer i Bergen, men har ikke allverdens erfaring fra fiske i området. Har vært noen ganger ute i Arna, og Dale er vel ett annet sted jeg har vært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

super tråd:)

Har tenkt litt på samme tråden selv og skal ta en tur innom havforskningsinstituttet og evt prøve å fiske ut litt info om sjøkart med temp, marabakker, elvutløp (brakkvann) osv. skal publisere straks jeg vet mer. har alliert meg med noen SØ-fiskere i bergen og de pleier å dra til Nordeimssund, men da i slutten av mars. fluevalg bruker de jiggy hvit/orange, som tidligere nevnt; pattegrisen/reke i ulike fargevalg, tanglopper; i sterke/fluoriserende farger.

martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. har hatt mange turer i nordåsen og det virker som at grønn og hvit jiggy,Runars deceiver,grå frede og pattegrisen(i ulike farger ex:rosa/orange/hvit) er "sikre" fluer på denne tiden. De har gitt veldig god uttelling siden jul.prøv variasjon ift. inntrekk, saakte inntrekk gir bra med fisk kombinert med synk/intermediate.det har hvertfall funket bra for min del.lykke til!bra tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner tilsvarende tråd på Vestlands sidene. http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18273.0

super tråd:)

Har tenkt litt på samme tråden selv og skal ta en tur innom havforskningsinstituttet og evt prøve å fiske ut litt info om sjøkart med temp, marabakker, elvutløp (brakkvann) osv. skal publisere straks jeg vet mer. har alliert meg med noen SØ-fiskere i bergen og de pleier å dra til Nordeimssund, men da i slutten av mars. fluevalg bruker de jiggy hvit/orange, som tidligere nevnt; pattegrisen/reke i ulike fargevalg, tanglopper; i sterke/fluoriserende farger.

martin

Ikkje for og være party pooper, men med tanke på Sø fiske i Norheimsund så er heile Hardangerfjorden fredet for Sø fiske og Laks frå i år.

Men det er jo absolutt muligheter for andre flotte fiske typer :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner tilsvarende tråd på Vestlands sidene. http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=18273.0

super tråd:)

Har tenkt litt på samme tråden selv og skal ta en tur innom havforskningsinstituttet og evt prøve å fiske ut litt info om sjøkart med temp, marabakker, elvutløp (brakkvann) osv. skal publisere straks jeg vet mer. har alliert meg med noen SØ-fiskere i bergen og de pleier å dra til Nordeimssund, men da i slutten av mars. fluevalg bruker de jiggy hvit/orange, som tidligere nevnt; pattegrisen/reke i ulike fargevalg, tanglopper; i sterke/fluoriserende farger.

martin

Ikkje for og være party pooper, men med tanke på Sø fiske i Norheimsund så er heile Hardangerfjorden fredet for Sø fiske og Laks frå i år.

Men det er jo absolutt muligheter for andre flotte fiske typer :)

JonnyS...

godt du sier ifra JonnyS, er kipt å gå på en smell. Hva sier regelverket om catch and realese selvom arten er fredet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er naturligvis ikke lov til å fiske på en fredet art selv om du setter den ut igjen  ;D

Sant som Lars skriver :)

Veit at mange er uennige i desse regelverkene og min meining er heller at dei bør gjøre nåke med alle dei oppdrettsanlegga som ligger i fjorden og som forpester villfisken med lus og parasitter. Men når dette regelverket er komt så er det vel også litt vårt ansvar og følge det, men viss me ser at det berre går opp i tull, så får me heller ta afære med dei som har igang satt desse reglane når den tida kommer ;D

Men viss me skal sjå på det positive i denne fredningen så veit eg at dei i dei siste årene har satt ut Sjøørettrogn i gytekasser i mange av dei små elver og bekkane som me finner innover, og dette er områder som har innehold Sø stammer før.

Resultatet foreløpigt er at Sø bestanden har steget etter som eg fekk fortalt frå jeger og fiske laget, men her er det fortsatt fare for at det går i feil rettning og det har ikkje med oss flogefisker og gjøre, men dei forbanna tjuvfiskarane som driver med garn og viss ingen tar aferde med dette, så kjem ingen nåken vei desverre.

Tjuvfiske med garn gjelder vel i teorien heile landet...

Berre vær flinke til og bruke "ulovlig garn" 02800 Viss dere ser denne forfærdelige kriminelle handlingen!!! :)

Og til deko som står og fisker i Nordåsen. Ikkje stå midt i elvosane. Prøv og hold deko utforbi. Nordåsen er stor og Sø vandrer for det meste i heile området og det er masse av dei :)

JonnyS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Noen som har vært ute i bergenstraktene i det siste? Melder flere dager med varmegrader nå, og ser ut til at sola skal titte frem til helgen (en liten stund hvert fall), så hadde jo ikke vært feil med en liten tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har vært ute i bergenstraktene i det siste? Melder flere dager med varmegrader nå, og ser ut til at sola skal titte frem til helgen (en liten stund hvert fall), så hadde jo ikke vært feil med en liten tur :)

Var en tur utenfor Nordåsen forrige helg da det var is der >:( Utenfor var det ikke en eneste fisk å se. Så virket helt dødt der i hvertfall. Kjørte til en annen plass på askøy. Der så jeg ihvertfall en SØ ;D, men den ble ikke fristet uansett hva jeg tilbød den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er nok fortsatt litt tidlig, men går jo bare en vei nå. Melder knallvær på fredag så er fare for at det blir fri fra studier og andre forpliktelser da altså:)

Hvorfor er det for tideligt?? Nordåsen var isfri heile forige veke ;)

JonnyS...

Hehe, er nok vant med tidsperspektivet fra østlandet fortsatt. Sesongen starter gjerne litt senere der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligheten er absolutt til stede. Folk får fisk jevn og trutt. Fredag hadde jeg nærkontakt med blank fisk i Nordåsen. Så flere fisk som gikk og og viste seg bare noen meter fra land. Ikke ulikt erfaringen JonnyS gjorde tidligere i uken. Forskjellen var at han fikk fisken på land, og den var ikke bitte liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis tenkte vi kanskje skulle ta årets først telttur til helgen, og tenkte i første omgang ved sjøen.

Lurte på om noen har et turforslag på sotra, Askøy, Øygarden etc. gjerne med muligheter for fiske fra land med flue og sluk?

Er ikke så godt kjent i de områdene, men har hørt mye bra om fisket, og ikke minst naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...