Gå til innhold

Sage ESN


hemsila

Anbefalte innlegg

Hej,

jeg har hverken prøvet denne stang eller Streamflexen, men jeg har læst en del om begge stangserier på nettet (selvom Sagen er langt udenfor mit budget), da jeg selv er på udkik efter en nymfestang.

Det jeg har læst om de nye Streamflex XF2 er, at de af en eller anden grund åbenbart skulle knække mere end andre stænger. Derudover ringede jeg for et par uger siden til en butik i DK som fører Greys, for at høre om de havde en stang jeg kunne komme ind og prøve, men fik at vide at de var ved at droppe Greys, da der var for mange problemer i forbindelse med reklamationer.

Sage ESN har jeg kun læst godt om på nettet, det virker som om alle anbefaler denne, som en mere eller komplet nymfestang (men desværre igen uden for mit budget :(). Jeg læser på et par amerikanske fora, hvor de diskuterer en del af de nye nymfestænger:

http://www.troutpredator.com/community/index.php

og

http://troutlegend.com/forum/index.php#11

og her virker det som, der kun er positive bemærkninger til Sagestangen.

Ellers har jeg også læst godt om JMC Triumph og Elite, som begge kommer i en 10´ #2-3, jeg ved ikke om man må linke til webshops, men du kan få dem til henholdsvis ca. 270 og 380 EURO.

Selv har jeg overvejet en Hanak 3100, men er på det sidste begyndt at vende blikket mod TFO BVK. Jeg leder efter en mere allround nymfestang, og BVK´en kommer både i en meget let 10´#4 og i en 8´ #3, hvor man kan købe en extention, som konvertere den til en 10´#3.

Jeg har som sagt ikke prøvet nogle af de stænger, jeg skriver om, og havde derfor egentlig ikke tænkt at svare, men da heller ingen andre gjorde, tænkte jeg, at mit svar måtte være bedre end slet intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netopp blitt tipset om Hanak fra annet hold også.  Hva vet du om Hanak stanga? 

Et annet tips jeg har mottatt er Streamstix Stealth 10" #3.  Vision lager en 10' #2, noen som kjenner denne ?

Jeg har prøvekastet Zpey Dreamcatcher nymph 10' #3, dog kun "tørt" i Leto-hallen. 

Må jeg bestille Sage ESN for å være sikker på å få ei god stang for micro nymfing ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke selv prøvet den, så jeg ved kun det, jeg har læst på nettet. Jeg har ikke fundet særlig meget om Hanak3100, men det jeg har set har udelukkende været positivt. En anden stang som kunne være værd at overveje er Hanak 4 in 1, den har fået nogle gode anmeldelser. Vision stængerne har jeg ikke læst så meget om, og heller ikke Streamstix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har netopp blitt tipset om Hanak fra annet hold også.  Hva vet du om Hanak stanga? 

Et annet tips jeg har mottatt er Streamstix Stealth 10" #3.  Vision lager en 10' #2, noen som kjenner denne ?

Jeg har prøvekastet Zpey Dreamcatcher nymph 10' #3, dog kun "tørt" i Leto-hallen. 

Må jeg bestille Sage ESN for å være sikker på å få ei god stang for micro nymfing ?

Hvorfor i alle verdens dager skulle du det?

du spurte; her er svaret...Venator #3 9'9 er selve micronymfestangen :)

jeg prøvde en ESN #4 10' igår...kastet veldig enkel langt med den..god buzzer stang med lette intermediate liner i stille vann ville jeg sagt.

Håper #3 0g #2 er litt mindre hard/stram...men bevares jevn og fin aksjon. For voldsom rett og slett.

Streamstixen i Stealth #4 9'6 og #3 10' fremstår som mye bedre til jobben du er ute etter å utføre.

Og venator serien til EikreFly selvsagt...de er.

Spennende likevel at Sage lager er lett og lang serie med høy og spenstig kvalitet i klinge.

Håper som sagt de klarte det i #2 og #3.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har endelig fått prøvd Sage ESN stanga.  De fleste av dere vil nok tro at en 10-foter #2 er slaskete.

Det er den absolutt ikke.  Stanga kaster presist med nydelig presentasjon.  Den presenterer tørrfluer og små nymfer på en måte som jeg trodde var forbeholdt splitcane-stenger av ypperste klasse.  Selv i vind på 4 m/s presterer denne stanga å levere delikate kast.  Benyttet snøre var GL Force WF2F og 4,5m Hends camo-fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitrende Hemsila,

Slaskete lange lette stenger hører fortiden til...da kan man også handle slik delikat kortlinestang fra sage dersom man tilhører "den familien". Mye penger...men sikkert verdt det.

Om EikreFly Venator #3 9'9 hadde kostet rundt 5000.- hadde jeg kjøpt den da også...man får dette igjen i form av total kvalitetstid.

Så Sage fan; ut å handle derom man skal nyte Kortlinefisket til fulle, med favorittmerket.

Synd Winston ikke har klart/prioritert/sett verdien av å lage meg en slik "stick" enda...håper det kommer, for jeg tilhører jo beundrerskaren til den "familien".

Takk for tilbakemelding hemsila

Håper rett utstyr gjør opplevelsen, spesielt ved kortlinefiske, så optimal som overhodet mulig :), og god fiskesommer.

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...