Gå til innhold
  • 0

SØ/Lakse fiske, og binding av SØ fluer


Walter

Spørsmål

Hei!

Jeg er helt fersk innenfor SØ- og laksfiske, og tenkte jeg skulle gjøre noe med dette. Derfor tenkte jeg å begynne å forberede meg litt, og derfor starte å binde fluer for dette. Er det noen som har tips i forhold til hvilke fluer jeg burde binde? å hva er egentlig greia med disse tubefluene? hvordan fisker man med dem? Å er det effektivt? :)

Hvis noen har tips i forhold til dette, blir jeg veldig glad  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

fluer som trengs er:

Cascade

Sunray Shadow

Red Butt

Green Highlander

Med de fluene dekker du alt ! selvfølgelig mange flere fluer og dall som funker med dette er absolutt bankers og ha i boksen.

Personlig hadde eg klart meg med cascade og en sunray.

Tingen med tube er at man kan binde store fluer uten at de blir for tunge for du slipper den svæære kroken som da trengs.

For og fiske med tubefluer trenger du tubekroker. tingen med tubekrok er at øye er smalt og ovalt i stedet for bredt og rundt.

Du trer fortommen igjennom tubefluen forfra slik at den kommer ut bak, også knyter du fast kroken og trer kroken inn i tuben bak.

Skal du binde tubefluer kan du med fordel og bruke korte tuber framfor lange til tross for at vingen er lang. der er for og redusere vekten på selve fluen slik at den kastes lettere. Selv de største fluene kaster eg med en enhånds klasse 6 om bare selve tuben er liten nok.

Tubefluer ellers fiskes på den "vanlige" måten.. 

tubefluer er effektiv på den måten at du kan binde på forskjellige tuber. som botteltube, kobbertube osv for og fortynge de. og at du kan lage svære fluer som kan være giftig på kald stor elv om du fisker de dypt/på bunnen med synkeline. og gjerne en sunray på brekket i skumringen med flyteline (effektivt på sjøørret med og laks)

Lykke til med fiske og om det er noe mer du lurer så spytt ut, og svar du skal få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for fyldig og godt svar! litt sen tilbakemelding til deg, men nå har jeg kommet meg igang med bindinga av SØ-fluer :) Ett spørsmål til, sånn i forhold til oppsett av utstyr. Jeg har basert meg på et flytsnøre å tenker å heller kjøre ulike dybder på leadern. Har du noe å anbefale? å hvor lang skal disse være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

tenker du på polyleader eller fortom ?

pollyleadere så er som regel de fleste merket på samme måte som fluelinene.. hvilken klasse de passer osv.

men om du tenker på fortom så en stanglengde er supert. du kan med fordel kjøpe deg en flyt/synk 3 snøre. har guideline sitt og kan ikke si annet enn at eg er utrolig imponert. utrolig lettkastet og fisker utmerket...  på enhånds bruker eg loop multi sinktip (der er sinktippen synk 3) 90% av fiske. en sjelden gang flyt (kommer jo selvfølgelig ann på fiskesituasjon og elven)

fortom til synkesnører/sinktip osv osv så bruker eg ca en favn.. 150 - 170 cm..

men kan absolutt anbefale sinktip snøre eller flyt/synk 3. det vil du ha mye igjen for !  etter eg begynte med sinktip snører så har fiske vert helt utrolig lett.. i fjord sommer landet eg ca 50 laks. men det inkluderer utvidet fiske for min del igjennom flykesmannen etter feilvandret vossolaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Aaah herlig! Høres jo meget bra ut. Er fra Lofoten, men bor i tromsø så blir nok en del fiske både i elv å sjø. Mest sjøen kanskje. Men skal dra på handletur å skaffe meg det jeg trenger :) Er jo gode forhold rundtom her så derfor er jeg nesten nøyd å starte med sjøfiske. så gleder meg veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er nok av den slags, men er laks og sjøørret jeg er ute etter :) har et par plasser for den slags fiske ogsÅ. Områdene utenfor Tromsø skal også være bra, men de gjenstår som sagt å få prøvet:) uansett mye gode tips du kommet med! Gleder meg til å få benyttet meg av dEtte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

uheldigvis ikke nok av det på vestlandet litt lengre sør i bergensområdet.. men det finnes !

til våren tenkte eg og prøve og fiske dypt etter sjøørreten. kjenner til folk som dorger på 10 meters dyp konsekvent etter sjøørreten.. Og de får svæææææær fisk.. men vi snakker om blærete folk i cabincruiser og champis i glasset og bikinidamer på dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...