Gå til innhold

Nybegynner, tips, valg av utstyr osv?


larssa87

Anbefalte innlegg

Som tittelfeltet indikerer er jeg fersk innen dette området. Har aldri bunnet en flue i hele mitt liv, no jeg nå skal endre på. Er stygt redd for at det kommer til å komme mange spørmål etterhvert.

Det første jeg lurer på er hva trenger jeg av utstyr for å begynne? Må gå til innkjøp av dette så fort som mulig. Er også interessert i noe ikke er altfor dyrt, da jeg for tiden er student, å bruker mesteparten av kronene på mat og øl :)

Kommer jeg unna med 1000 kr? eller er det helt bak mål?. Har ikke lyst til å kjøpe noe dritt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt brukt via dette forumet.....da får du mye for 100 lappen.

Kikka litt inne i "bruktbutikken " her, men fant ikke så  mye der. Kanskje også litt fordi jeg ikke vet hva jeg trenger.

Må vel uansett ha bindestikke og div utstyr (som jeg ikke vet hva er ennå)

Men skal prøve å følge med litt, kanskje det dukker opp noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst trenger du en bindestikke, trådholder, tråd, kroker, og materialer som passer fisket ditt(sjø, innland etc).

Som staffan sier, så kan du legge ut en tråd i "ønskes kjøpt" kategorien. Er sikkert mange som har en gammel stikke liggende som aldri blir brukt. Eller ta en titt i "gis bort" tråden. Er sikkert mange som gledelig vil gi bort en. :)

Jeg har en stikke du kan få, men det blir ikke før om 1 mnd++, da jeg er student selv og er noen timer unna hjemmefra. Men som sagt, så er jeg sikker på at noen har en stikke her du kan få. Så det trenger du ikke å bruke penger på.

Skaff deg en stikke, så foreslår jeg at du tar en telefon til Nordisk Fiskeutstyr(nfisk.no) og beskrive hva slags fiske du skal bedrive, og dine økonomiske vilkår. De hjelper deg gledelig med en fin startpakke(uten dritt) ;D

Og btw..Du kommer på sikt til å bruke så jevla mye mer enn en 1000 lapp på dette ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjempe svar. Greit nok å bruke mer en 1000kr senere, men litt vanskelig med den stramme økonomien nå om dagen. For heller oppgradere senere, hvis jeg blir helt "fluehekta", merka at det kosta nok når jeg begynte med fluefiske hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen ?

Hva slags fiske interesserer deg mest, da ? Er det ørretfiske i innlandet, laksefiske, eller fiske i sjøen ?

Problemet med disse startpakkene, som det du linker til over her, er at det som oftest er med veldig mye man aldri vil få bruk for. Dårlig kvalitet er det på mye av materialene og verktøyene som følger med, også.

Om jeg feks skulle binde tørrfluer for ørret, så var det ikke mye i det settet som var interessant.

Bindestikke er det som først og fremst koster, men du klarer deg lenge med ei enkel, rimelig stikke.

Tipper noen på forumet her har ei du kan få til en god pris.

Når det gjelder det du trenger for å komme igang ellers, så vil du få god hjelp om du oppsøker spesialforretninger som Nordisk Fluefiske, Jarle & Bjørnar, Gero mfl  :)

Det viktigste av alt vil jeg nesten si, er om du kjenner noen erfarne fluebindere som kan hjelpe deg i gang med det mest grunnleggende. På den måten kan man spare seg for mye unødvendig knoting, som i verste fall gjør at man gir opp før man har begynt.

Så fort man har skjønt/lært de grunnleggende teknikkene så åpner det seg en verden av muligheter, og da går fluebindinga fra å være preget av frustrasjon til å bli usannsynlig moro og lærerikt.

Lykke til, du vil helt sikkert få mye god hjelp her  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...