Gå til innhold
  • 0

Viskelærs hjelpetråd...


Viskelær

Spørsmål

Hoy,

Tenkte jeg kunne starte en tråd hvor jeg kan stille spørsmål og slikt. Kommer nok også til å legge ut noen videosnutter for konstruktiv kritikk når juni nærmer seg.

Kjøpte stang sent i fjor sommer. Gikk på med friskt mot etter minimalt med research blant annet her og på YouTube. Fikk brukt den noen uker før ferien var over. Greide også å få fisk noen av de få gangene flua ikke satt fast i vegetasjon eller fisker. Dobbelttrekket satt ikke, det ble noen spastiske bevegelser som bare rotet ting til enda mer.

Etter påske tok jeg med meg fluestanga til østlandet for å trene. Dobbelttrekket begynner å sitte på et vis, Staffans video om å "lyde draget" hjalp veldig. Griseromper kommer i fleng, men jeg tror de er litt sjeldnere nå.

Har også trent litt på vannkast. Har sett på videoene til Staffan og Henning. Med den lina som fulgte med stanga er "rekorden" 14 optimistiske meter i medvind, detter kan jo bare gå lengre.

I dag byttet jeg lina som med stanga til en som jeg kjøpte ekstra. Gud bedre for en forskjell. Med den forrige lina var det en evig kamp med å holde den i lufta, men den nye er det mye enklere. Gleder meg til å prøve den på vann i løpet av de neste dagene, har bare testet den litt på gress.

Så et lite spørsmål:

Når stanga er i bakre posisjon, når skal den føres frem igjen? Av og til legger jeg merke til et lite drag i stanga når mesteparten av lina har passert meg, er det en indikasjon på at det er på tide å starte bevegelsen fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Johnny S

Hei

Her er en videosnutt som tar for seg det grunnleggende med speykastinga.

Andrew Moy bruker tohånds i denne filmen, men prinsippene er de samme med enhånds.

Dette en av de bedre filmklipp om spey, litt lang, men veldig instruktivt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

synes vel dette er mer enn forventet....fint at du er på vei.... det er repitisjonene som teller, øvingstimene er det viktigste!.

Hoy,

Tenkte jeg kunne starte en tråd hvor jeg kan stille spørsmål og slikt. Kommer nok også til å legge ut noen videosnutter for konstruktiv kritikk når juni nærmer seg.

Kjøpte stang sent i fjor sommer. Gikk på med friskt mot etter minimalt med research blant annet her og på YouTube. Fikk brukt den noen uker før ferien var over. Greide også å få fisk noen av de få gangene flua ikke satt fast i vegetasjon eller fisker. Dobbelttrekket satt ikke, det ble noen spastiske bevegelser som bare rotet ting til enda mer.

Etter påske tok jeg med meg fluestanga til østlandet for å trene. Dobbelttrekket begynner å sitte på et vis, Staffans video om å "lyde draget" hjalp veldig. Griseromper kommer i fleng, men jeg tror de er litt sjeldnere nå.

Har også trent litt på vannkast. Har sett på videoene til Staffan og Henning. Med den lina som fulgte med stanga er "rekorden" 14 optimistiske meter i medvind, detter kan jo bare gå lengre.

I dag byttet jeg lina som med stanga til en som jeg kjøpte ekstra. Gud bedre for en forskjell. Med den forrige lina var det en evig kamp med å holde den i lufta, men den nye er det mye enklere. Gleder meg til å prøve den på vann i løpet av de neste dagene, har bare testet den litt på gress.

Så et lite spørsmål:

Når stanga er i bakre posisjon, når skal den føres frem igjen? Av og til legger jeg merke til et lite drag i stanga når mesteparten av lina har passert meg, er det en indikasjon på at det er på tide å starte bevegelsen fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hoy,

Har ikke fått trent mye den siste uken, har heller ikke fått filmet enda. Men jeg synes at jeg "sliter" mer med griseromper  når jeg prøver på dobbelttrekk med det "nye" snøret. Føler også at lina kolapser så snart mesteparten av klumpen er ute av snøret. Regner med at klumpen er den delen av flytelina som har en annen farge.

Skal se om det blir tid til en liten filmseanse i løpet av helga.

Har anskaffet ny tapert fortom, kjøpte det som jeg kom over. Orvis 9ft X4. Planen er å sette på en liten micro-ring, og halvannen meter med 0,16. Micro-ring glemte jeg å se om de hadde på XXL, men greier meg uten så lenge jeg bare trener.

Skal prøve å få den nye fortommen mest mulig knutefri, da den gammle var et makkverk av kirurgknuter, som jeg tydeligvis ikke behersker alt for godt enda. Følte at fortom og spiss til stadighet hektet seg i knutene.

Så nå har jeg sittet den siste timen med nål og lim for å feste fortommen i lina. Benyttet meg stort sett av denne metoden: http://troutlegend.com/forum/gear-talk/no-knot-fly-line-to-leader-connection-(per-cognard)/ men hadde tenkt til å dra hele snøret igjennom og påføre superlim lik en annen metode som jeg ikke lenger finner linken til. Prøvde det er med å varme nåla med en lighter, føler vel egentlig at det ikke var noe vits i. Brukte sandpapir på den delen av fortomen som skal inn i lina, det var beskrevet i den forsvunede linken og jeg har stor tro på at lim med høy viskositet liker litt ru overflate. Blir morsomt å se om det kommer til å ryke, eller om det holder.

DSC00260.jpg

Her er nåla i ferd med å komme gjennom lina. Trenger ikke slik en nåleholder da klipa er sterk etter å klemt mange blylodd på snøret under makkfiske. For de spesielt interesserte kan det nevnes at den nederste treklossen er furu, mens den øverste er lerk.

DSC00271.jpg

Sluttresultatet tatt i mitt høyteknlogiske fotostudio. Det er ganske vanskelig å få kompaktkamera til å fokusere riktig under makrofunksjon.

Neste gang skal jeg ikke varme nåla. Det ble ganske stygt helt fremme på lina, og jeg er usikker om det faktisk er nødvendig når du drar lager hull i lina og drar hele fortommen gjennom.

Et annet punkt er at fra jeg starter å påføre lim til jeg kapper av stumpen av fortommen og drar den tilbake for å gjemme den i lina, skal jeg være mye raskere. Følte at jeg skulle ha fått den 1/5 milimeter lenger tilbake fra hullet, det hadde blitt mindre bul da.

Viskelær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...