Gå til innhold

Synkende fortommer.


Gjest Kalle

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem med at buttdelen på fortommene mine synker etter jeg har fisket en stund. Den drar også deler av fluesnøret under.

Har prøvd alt fra ferdigtaperte fortommer og ferdig løkker til sjølmekka fortommer og nåleknuten.

Det er akkurat som om fortommen trekker vann og så synker når den har fått nok. Er det noen som har vært borti det samme og har en løsning?

 

Det har også vært artig å høre hvilke fortoms kombinasjoner Dere bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har fisket flue siden jeg var 14 og er nå 30.. Har prøvd forskjellige kombinasjoner med overgangen mellom line og fortom.. I det siste har jeg falt til ro med flettede nylonstrømper med ferdig løkke.. Men her er det mang typer ute på markedet.. prøv deg frem selv, men jeg vil anbefale en som ikke behøver lim til å "låse" fast til lina. Jeg hadde noen med lim som trakk vann og dro tuppen av lina under. Gammel eller dårlig line kan også miste noe av sin flyteevne og da spesielt ved tuppen.. Sats på å kjøpe en god line og nylonstrømpe uten lim.. har dratt ørret på 2,5kg , så jeg vet den holder selv uten lim. Du kan også impregnere litt av tuppen hvis det blåser mye..vind og bølger kan "hjelpe" til med å dra den under.. Hadde problemer med dette selv før,men er kvitt dette nå. Håper det hjelper deg.. Lykke til! =D> Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...