Gå til innhold
  • 0

Fluevalg


Gjest Hysa

Spørsmål

Hei der ute. Jeg undres på om noen har noe tips om hvilke fluer som kan brukes til SØ fiske nu på ettersommeren og tidlig høst, med etter hvert, litt mørke kvelder. Skal brukes i elv på 1-hånds stang.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg liker å fiske med 2-3 ulike strategier om natta. Er det mye overflateaktivitet bruker jeg først forholdsvis små sorte fluer (f.eks. sort muddler, sort streamer o.l. i størrelse 6-10). Vær også obs på at SØ kan spise en del vårfluepupper og at den av og til går og beiter på dette. Da kan f.eks. en superpuppe være rett medisin. En del vassdrag har også marflobestand som SØ beiter på og da bør man absolutt forsøke å imitere dette.

Dersom det ikke er tegn til overflateaktivitet og elva fremstår som rolig/ "død" forsøker jeg en annen strategi: å gå dypt med flua. Man kan godt også gå opp i strørrelse (tuber f.eks.) eller streamere. Dersom man får bunn-napp er man som regel på rett sted med flua.

Jeg tror stikkordet er variasjon alt etter som hva man observerer at SØ gjør/ ikke gjør. I perioder er den virkelig på hugget og tar både på overflate og ved bunnen, andre ganger virker elva helt og holdent død selv om man vet at SØ er der.

Hvis jeg ser på SØ jeg har fanget på det samme elvestrekket over litt tid vet jeg at jeg har hatt suksess med så forskjellige ting som små vårfluenymfer i str 10, 1 tommers sorte tubefluer, sorte hårvingede "laksefluer" i str 6, et assortement av str 10 enkle våtfluer med sort hårvinge, streamere i str 6 - 8 med sølvkropp og sort hårvinge, sort muddler minnow.

Og for all del: er det overskyet og gjerne litt ruskevær er det ingen grunn til utelukkende å fiske etter mørkets frembrudd!

Lykke til i høst! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...