Gå til innhold

Arves Steinsmett til sjøfiske. Spørsmål om binding


Gjest Brage

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er høst og tiden er inne for litt eksperimentering med høstfluer. De to siste sesongene har jeg forsøkt Arves Steinsmett i sjøen, som en fiske/kutling imitasjon. Det har fungert ganske bra. De vanligste kutlingene i Oslofjorden har et område med sølvfarget buk rett bak hode, og Arves Steinsmett imiterer dette på en utmerket måte.

Til nå har jeg bare brukt kjøpefluer. Nå vil jeg gjerne binde de selv for å tilpasse fluene sjøfiske. Jeg finner imidlertid ikke orginal bindebeskrivelsen på nett. Er det noen som har den? Helst med materiale liste.

Videre har jeg sett på videoen her:

http://flytyingclub.org/fly-tying-videos/viewvideo/1354/dry-fly-tying-videos/flytying-sculpin

Det er vel Arve selv som binder, men det går litt fort for meg. Særlig rundt 2,40 min ut i filmen der han dubber (kanin?). Er det noen som kan forklare meg hvordan han gjør dette? Jeg kan dubbe generelt, men er ikke i nærheten av å få så fin "bust" på tråden. Bruker han noen knep for å få det til så bra?

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forøvrig et bilde av en kutling med det karrakteristiske blanke partiet på buken.

Liten+kutling.JPG

Arves Steinsmett er jo en ferskvannsflue i utgangspunktet, men den kan fungere fin fint som kutling imitasjon også.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar på denne på PM  <<l

Orginalvarianten er komplisert å binde og dermed vanskelig å beskrive skriftlig. Tar sikte på å lage en kutling utgave, som jeg legger ut på fluedatabasen etterhvert, når den er ferdig testa i praktisk fiske.

Forøvrig er ble jeg imponert over hvor kreativ Arve er bak stikka. All honør til han.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...