Gå til innhold

Siste krampetrekk fra Ruskeskrittelva


Heincken

Anbefalte innlegg

ruskeskrittelva-sept2012-5.jpg?w=640&h=337

Det er virkelig blitt høst og det er noen uker siden sist jeg hadde tørrfluestangen fremme! I mellomrommet mellom 2 arbeidsgivere hadde jeg nå 1 uke fri og jeg hadde veldig lyst å finne på noe denne uken, men det er jo liksom høst og mange steder har jo kuldegradene allerede satt spor etter seg. Jeg bestemte meg for å sette kursen mot Ruskeskrittelva. Hitt er det ca 8 timers bilkjøring fra Sandefjord og ligger mellom Telemark og Stavanger.

ruskeskrittelva-sept2012-3.jpg?w=640&h=470

Det er mange vakre plasser på høsten, men denne gikk rett inn i toppskiktet av hva høsten kan gi av farger og opplevelser. John Birger sto for overnatting og dermed var det duket for noen timer med spenning. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få oppleve Baetisklekking i siste uken i september, men slik ble det! Det var ikke de største klekkingene, men det var såpass at fiskene stelte seg opp og beitet uhemmet på disse små insektene som måtte immiteres med krok 18.

ruskeskrittelva-sept2012-7.jpg?w=640&h=470

Smått, men med hvit parachutving var dette helt kurant, selv det å se vakene kunne være et skikkelig triks! Bitte små vak som var på størrelse med en nålspiss var noen ganger det eneste som røpet at fisken var oppe. Temperaturen hadde synket kraftig og neste morgen hadde det også kommet litt hvitt på bakken og på fjelltoppene hadde snøen nå lagt seg.

ruskeskrittelva-sept2012-6.jpg?w=640&h=428

2 varmegrader og tørrfluefiske….galskap vil noe påstå, men utpå dagen vaket det igjen noen få halvtimer. Jeg har ofte sagt at “Det gjelder å være der når det skjer”, og slik var det også disse dagene! Det var ikke som på sommeren, men dette er jo noe de fleste aksepterer, så igjen var det de få timene det virkelig klekket noe og da var vi der! Å være på riktig plass var også et must ettersom vannmengdene forandrer seg for hver dag som går. John Birger hadde mange atige fisker som kjempet godt mot hans klasse 2 stang. Jeg derrimot holder meg trofast til klasse 4, men skulle gjerne hatt #3 med disse dagene…

ruskeskrittelva-sept2012-2.jpg?w=640&h=470

ruskeskrittelva-sept2012-1.jpg?w=640&h=470

De største vi fikk var i overkant av kiloen og noen tykkere enn andre! Å ha knall blå himmel, vindstille med vakende ørret som tar flua og det siste uken i september, ble for meg den vakreste avsluttningen på tørrfluesesongen! Jeg gleder meg til neste sesong, men før det er det sjøørretfiske som gjelder. Det er allerede rapportert om mye fin fisk som er tatt ytterst i fjordene, så det blir vel ikke lenge til neste runde, men da med 6stangen og noen litt tyngre fluer…

ruskeskrittelva-sept2012-4.jpg?w=640&h=381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker du.... Nå fikk jeg en aldri så liten beskjed at fisken vaket like herlig idag ;D

Flott rapport Heiko og herlig avslutning på sesongen  <<l 

Selv om jeg er veldig glad for at sjøørretsesongen har satt i gang for fullt så må jeg innrømme at denne rapporten ga et "ørlite" snev av misunnelse ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin rapport! Vi er litt bortskjemte som fisker tørt helt frem til oktober.. ;D

Kan ta deg med dit,Kim. ;)

Flott rapport fra en av mine favorittelver, Heincken.  :)

Tar deg på ordet, Willy. Ser frem mot sesongen 2013. 8)

Jepp.

Mulig treff.

Med strenge restriksjoner og mye baglimmit. ;D

Hyyyyyyysj...... det ligger jo i Bergen  ;)

Hysj hysj !!!!!  ;D

Heincken : Hva med et høsttreff.Mine kompiser var der omtrent samtidig med deg....bra fangster,samme som dere: Rette halvtimen er viktig.  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...