Gå til innhold

Danielsson till besvär. Hjälp till #4a spö.


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Vet att trådar där man bara ber om tips inte är dom mäst spännande. Men jag har ett litet ”problem”ni säkert kan hjälpa mig med. Jag har en Danielsson F3W 2Six med en Vision "Target" (lätt presentationslina) som stort sätt bara ligger i min fina rullväska. Fick tag i dom så billigt att jag inte kunde låta bli för ett par år sedan. Har ett gammalt Powell 9`"Scandinavia" #3-4 som jag använder en enstaka gång med rullen. Spöt är kanonfint men bara tvådelat. Det gör att det oftast blir liggande hemma när man skall på tur. Synd på ett så bra spö och rulle. Men men. Har tänkt en del på en nytt #4a spö. Men det måste vara en "riktig" #4a. Altså att den kastar optimalt med Vision Target #4 (SA Trout och liknande). Har ett Sage Z-Axis 586 som fungerar perfekt med samma lina i #5 så jag vill absolut inte få en #4a som behöver en #5a lina eller extra tung #4a lina typ GPX, GL Experience, Loop Stream etc. Har tänkt på SageTXL-F 4710 och Z-Axis 486. Z-A är ju knepig att få tag i så provkastande blir vel inte aktuellt i så fall. TXL-F ser mysig ut. Men det finns ju många andra spännande spön med som jag missat. Tankar och förslag till #4a? Måste vara ”mjuk” och behaglig men ganska snabb för att passa mig. Max 8,6fot. Gillar lite kortare spön.

Lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd 6 linjer ned TXL/ZXL beskriver jeg og en annen vår erfaring med TXL - TXL-F i henholdsvis #3 og #2.

Begge synes en lineklasse opp er best!

Prøvde på lørdag i hagen #2, 3 og 4 line på min TXL-F 7`10" #2.

PS! Ta med snella da du kjøper stang. Snellefeste på TXL-F er veldig lite. Kan være din Danielsson har for stor fot. Min Nymph W synes jeg har for kraftig fot = låser ikke "bra". Waterwork Purist 1 passer mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd 6 linjer ned TXL/ZXL beskriver jeg og en annen vår erfaring med TXL - TXL-F i henholdsvis #3 og #2.

Begge synes en lineklasse opp er best!

Prøvde på lørdag i hagen #2, 3 og 4 line på min TXL-F 7`10" #2.

Ja jag såg det. Men är den så pass styv altså? Eller gillar ni en lite mer avslappnad kastrytm som en tyngre lina ger?

Tycker det ofta är lite skillnad på hur spöna är. Några fungerar bara inte med en lätt lina. Andra fungerar bra med båda delar (bara smaksak). Hur tycker du TXL-F är? Vet du något om vikt på linan ni använder? Står ingen vikt på presentation på GLs hemsida. Ca 8,5 meter klump ser det ut som. Borde vara en mycket bra lina till"närfisket".

Måste pröva TXL-F. Skall ju vara lite lugnare än Zaxis och lita snabbare än ZXL enligt Sage.

Ps. Tar absolut med rullen. 2Six har en del mindre rullfäste än 4Seven i vart fall. Nymph W känner jag inte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är säkert kanon. Men jag har lite ansträngt förhållande till ZXL.

Hade en ZXL 590 som jag inte blev kamrat med trots en hel del timmars testande och många linor.

Zaxis 586 är en dröm att kasta med (klart bästa spöt jag har i #5). Vet inte vad som var felet men jag klarade inte kasta förnuftigt med det spöt. Ser ju att många älskar ZXL så det är säkert mig det är fel på.

Men jag önskar något lite mer i Zaxis gatan. Därför TXL-F. Men har ju hört att kortare ZXL är ganska olika 9" ZXL och kvickare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...