Gå til innhold

Kikkert ?


stemelli

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å innvestere i en kikkert for å bruke til fluefiske til neste sesong. Har brukt , noen få ganger, en jaktkikkert , men den er så stor og tung at jeg har sluttet å ta den med.

Det finnes jo utallige merker og størrelser så hvis jeg skal prøve meg fram blir jeg sansynligvis forvirret før jeg er halveis. Var på en messe i Brønnøysund tidlig i vår, men det er jo helt umulig å bestemme seg uten å ha prøvd den.

Er det noen der ute som kan annbefale en kikkert til bruk ved fluefiske?

Er så fryktelig vanskelig å se div. innsekter på 20 - 30 meter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ganske lett å anbefale noen kikkerter for genrellt er det slik at man får det man betaler for. Så er spørsmålet hva som er bra nok. At jaktkikkerten kan bli i største laget er jeg helt enig i(litt avhengig av hvor stor jaktkikkerten din er selvfølgelig), allikevel er det slik at jo større lysåpning jo bedre. Det blir altså å finne det ultimate kompromisset mellom størrelse, kvalitet og lysstyrke. Er man først og fremst ute etter en kikkert som tar liten plass vil en kikkert med 8 eller 10 ganger forstørrelse (antagelig vil 8 ganger være mest hensiktsmessig) og objektivdiameter på 20-25 være det optimale. Kjøper man en med svært god optikk kan det også i noen grad kompensere for den relativt lille lysåpningen. Se feks på modellene til Zeiss, Swarovski og Leica, men personlig har jeg også sans for Nikon sin High Grade i 8x20 eller 10x25. I den litt billigere kategorien (mellom 1000 og 2000 kr) er Olympus et godt valg.

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en mono kikkert fra en produsent som heter RAM som er utrolig god i forhold til pris. Jeg synes at en mono kikkert er helt konge fordi at den tar så lite plass. Kikkerten er 8x20 og har ti års garanti. Den koster 299 kr. Man kan helt sikkert ikke sammenligne den med de dyrere merkene som er nevnt her, men den er faktisk veldig skarp og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...