Gå til innhold

Drammenselva i påsken


Victor P

Anbefalte innlegg

Pål: Vi får håpe at 3+ lokker frem noe fjærmygg, så kanskje det er muligheten for et vak eller kanskje to.

Eggen: Det er viktig at termosen er full av kullsvart kaffe og at det kanskje vanker noen sjokoladekjeks :)

Blir uansett deilig å se litt vann og få litt sol i tryne, sjekke om stroften er blitt morken over vinteren, pille litt i flueboksen og om mulig, ta et kast eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gulle godt, Eggen! Her er det erfarne turfolk skjønner jeg!

Hadde et lite håp om at turstien kanskje var tråkket opp litt, men en på jobben var nede i helga, og han meldte om dårlige forhold sti-messig. Skulle visstnok ligge litt is inntil land noen steder og, men det vil jeg ikke tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og sonderte terrenget i dag.

Vannstanden så ut til å være bra, litt lite vann, men det kan forhåpentligvis resultere i varmere vann på grunne strekker.

Ikke så mye å skryte av ellers, så én steinflue på 3,5 timer og et par fjærmygg som virra rundt godt over overflata. Ikke ett eneste vak dessverre.

Virker som aktiviteten av insekter ikke tar seg opp før etter 1500.

Noen steder på tur stien var det veldig isete, ikke akkurat filtens beste venn.

Prøver på nytt i morgen med stang, mat og gode vennners lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt Eggen! Kjente ikke noe lukt av bacon, så jeg regnet ikke med at du var tilstede.

Ellers så var det ikke så mye å skryte av. Var mye fjærmygg som klekket, fant flere eksemplarer av pupper og voksne som ble studert nøye. Puppene var veldig lyse og nesten litt grønne ca str 18-20. Voksne fjærmygg var nesten helt lyse, nærmest kremfarget.

Fikk fanget noen steinfluer og, disse hadde en kropp på ca 1,2-1,5cm, grå vinger, svart kropp og bein (som steinfluer flest).

Selv med god temperatur i lufta og endel insekter, så vi ikke ett eneste vak på de timene vi var der. Vannet hadde en temp på 1,5 pluss (hvis måleinstrumentet er til å stole på).

De vi møtte på hadde heller ikke hatt noe hell med seg (bare slukfiskere...)

Da var årets første fisketur over. Resultatløst, men det var deilig å få tilfredsstilt en kløe som har vart i hele vinter. Nå får vi bare vente på varmere vær og massive klekkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hatt noen turer, men du kan ta det med ro, tror det er for kaldt i vannet enda. Det er noen steinfluer innimellom og fjærmygg, men ikke sett et eneste vak enda dessverre... Neste uke er det meldt opptil 10 grader, så da burde det begynne å ta seg opp.

Hva tror du Pål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venter på spenning på fangstrapporter!

er det mye snø/is mtp fremkommelighet? får på en skinne som jeg kan gå med om 2uker som jeg håper å få skvisa ned i vaderene, men vil ikke være så bevegelig..

får i allefall tid til å binde fluene jeg skulle ha bundet i vinter i det minste.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Bump

 

Omtrent samme tid som ifjor, kastearmen trengs å brukes....

 

Hvor bør en førstegangs reiser til Drammenelva prøve seg først (parkering, fint fiske og ikke stå i noen hage/bakgård og ikke minst fiskekort kan kjøpes hvor)

 

<<l

ville prøvd meg på linderudøra og eller katfoss. fiskekort kjøper du på statoil(?)stasjonen i åmot "sentrum". vet ikke hvordan vannstanden er der oppe for tiden, men ganske mye vann i elva her nede i Drammen-by.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...