Gå til innhold

Trenger hjelp med filproblematikk (TIFF) til FLICKR via Nikon Capture NX2


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Før jeg fikk Imac så satt jeg med Mac book pro og jobbet med bilder i Nikon View NX2, Lightzone og Photoshop elements. Alle litt gamle versjoner.

Jeg startet som regel med å åpne filer i Nikon View NX2 for deretter å konvertere til TIFF filer. Deretter gjorde jeg noen småting i PS elements før jeg resizet TIFF fila i Lighzone for å få et passende antall MB for opplasting på FLICKR.

Jeg lastet opp TIFF filer på FLICKR i rundt 20 mb størelse for å få med mye detaljer i bildene.

Opplasting til FLICKR i TIFF format har gått helt greit på mac book pro, men etter at jeg lasta ned prøveversjon av Nikon Capture NX 2 og fullversjon av Nikon View NX2 på Imac´n og jobba litt med bilder der så er plutselig ikke mulig å laste opp TIFF filer på FLICKR som er redigert i Nikon Capture NX2

Når bildene lastes opp på FLICKR i TIFF format så blir bildet bare en eneste graut og ikke sebart overhode. Laster jeg opp samme bildet i JPG format så funker det fint.

Det kan være at det er noe jeg gjør feil i Nikon Capture NX2 men det aner jeg ikke.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor det har gått helt greit å laste opp TIFF filer fra Mac book pro til FLICKR tidligere mens det nå ikke funker når jeg laster opp fra Imac´n via redigering i Nikon Capture NX2 og View NX2.

Er det noen som kan hjelpe meg med å skjønne hvorfor det ikke funker så hadde jeg blitt veldig glad :D

Jeg mener bestemt at FLICKR tar imot TIFF filer hvis det ikke da har kommet en endrig jeg ikke har fått med meg.

FLICKR tar forøvrig imot filer opp til 50 mb.

PS. Jeg er fullstendig klar over at man strengt tatt ikke trenger å laste opp TIFF filer på FLICKR og at det holder i massevis med JPG men jeg vil svært gjerne skjønne hvorfor jeg ikke får det til, så vi sparer en eventuell diskusjon om TIFF vs JPG på FLICKR til en annen gang :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir omtrent noe slikt?

8604749923_286d36362e.jpg

Vet ikke hvorfor det ikke virker, men skjer en konvertering i flickr motoren. bildet på skjermen vises jo i jpg.

Skru av develop modulen i cnx2 hjalp heller ikke. Personlig bruker jeg bare jpg på flickr men ser at det kan være fordeler med tif(f).

Hvis det ikke er noe flickr policy greier da, jeg har ikke pro account. De har vel uansett tilgang til originalfilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det blir omtrent noe slikt?

8604749923_286d36362e.jpg

Vet ikke hvorfor det ikke virker, men skjer en konvertering i flickr motoren. bildet på skjermen vises jo i jpg.

Skru av develop modulen i cnx2 hjalp heller ikke. Personlig bruker jeg bare jpg på flickr men ser at det kan være fordeler med tif(f).

Hvis det ikke er noe flickr policy greier da, jeg har ikke pro account. De har vel uansett tilgang til originalfilen

Akkurat sånn ser det ut ja, Helge.

Det merkelige er at jeg har lasta opp TIFF filer opp til 20 mb i lang tid men nå går det ikke lenger, iallefall ikke via Imac og NX2.

Jeg skal prøve å laste opp fra Mac book pro via mine gamle programmer i løpet av dagen så får vi se.

Det kan jo være at de har lagt inn noen sperrer for TIFF filer. Jeg har forøvrig Pro account men det har som sagt funka helt til nå.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå lasta jeg opp TIFF bilde fra mac book pro i rundt 20 mb via litt redigering i photoshop elements og resizing i Lightzone. Det funka som bare faen:

8606106534_20358b0ff3_c.jpg

Det her er for meg en stor gåte, som jeg bare må finne ut av.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lasta opp samme bildet men nå fra Imac og redigert via Nikon Capture NX 2 og da blir resultatet sånn:

8606139370_5460f5a033_c.jpg

Det her er mildt sagt frustrerende og helt uforståelig for meg. Kjenner jeg blir lettere irritert.

Hva kan dette skyldes..... svarte så irriterende!!!!!!

Må for orden skyld si at skjermbildet ved opplastning på Flickr er totalt forskjellig på min gamle mac book pro og den nye Imac´n uten at det burde ha noen som helst betydning.

Den som løser den gåta her skal få virkelig hederlig omtale fra meg :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd og åpne tiff fila fra NX2 på macbooken og lagre på nytt?

Jeg hadde nok godt vekk fra Tiff Terje, og redigert bildet ferdig, ferdig skarpet og skalert. Få det ned til riktig størrelse kontrolert. Flickr kan jeg ikke noe om, men tipset kan være og leie web hotellplass og legg det ut der.

Uten noe ukontrolert resizing.Da har du kontroll på kb pixels etc. koster ikke mange kroner pr år heller for eget domene (dette gjør iallefall jeg og synes det funker bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har du prøvd og åpne tiff fila fra NX2 på macbooken og lagre på nytt?

Jeg hadde nok godt vekk fra Tiff Terje, og redigert bildet ferdig, ferdig skarpet og skalert. Få det ned til riktig størrelse kontrolert. Flickr kan jeg ikke noe om, men tipset kan være og leie web hotellplass og legg det ut der.

Uten noe ukontrolert resizing. (dette gjør iallefall jeg og synes det funker bra)

Jeg har ikke NX2 på mac book´n.

Jeg synes bildene blir meget gode fra Flickr til bruk på nettet så jeg står nok over å leie noe web hotell.

Det jeg bare ikke skjønner er hvorfor resultatet blir så forskjellig når man laster opp på samme nettsted bare med to forskjellige maskiner og via forskjellige programmer, for TIFF bør være TIFF uansett hvor det lastes opp fra.

Klarer ikke å se logikken i dette og dermed blir det som å lete etter nåla i høystakken for å finne ut hvorfor resultatet blir så forskjellig som vist over :rolleyes:

to be continued........  :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Men du kan åpne tiff fia igjen på MacBookn med det programmer du bruker der og legge den ut derfra, bare som en test

Det første bilde av steinflua og edderkoppen over her er TIFF fila fra Macbook´n som jeg lasta opp på Flickr i dag. Som du ser så funka det utmerket. Det er en 20 mb TIFF fil.

Det andre bildet med motiv som er helt uskarpt og ikke særlig sebart er fra Imac´n redigert i Capture NX2 og lastet opp på samme måte i TIFF format rundt 20 mb.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell i komprimering av bildene. Det som er bra har størrelse 260kb og det dårlige 150kb.

Hvilken verdi har du satt NX2 til for komprimering av jpg filer.

Flickr komprimerer i tillegg bildene ved opplasting. ( tiff filer blir konvertert av flickr til jpg).

Hver gang man åpner og lagrer en jpg fil på nytt vil man miste data fra bildet.

Tiff bildet på den nye Imac ser bra ut når du åpner den i NX2 ?

Trygve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er stor forskjell i komprimering av bildene. Det som er bra har størrelse 260kb og det dårlige 150kb.

Hvilken verdi har du satt NX2 til for komprimering av jpg filer.

Flickr komprimerer i tillegg bildene ved opplasting. ( tiff filer blir konvertert av flickr til jpg).

Hver gang man åpner og lagrer en jpg fil på nytt vil man miste data fra bildet.

Tiff bildet på den nye Imac ser bra ut når du åpner den i NX2 ?

Trygve ;)

Jeg har ikke satt NX2 i noe verdi i det hele tatt fordi jeg jobber kun med RAW filer som jeg konverterer til TIFF.

Alle bildene som er lastet opp på FLICKR i det siste er lastet opp som TIFF filer og aldri som JPG. De blir nok som du sier konvertert av FLICKR til JPG men lastes som sagt opp som TIFF fra min side. Det gjelder både fra Macbook pro og Imac.

TIFF fila ser råbra ut når jeg åpner den i NX2.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Du sier ved det dårlige bildet fra imac at tiff fila bare blir redigert  med NX2. Det betyr vel at du lagrer den som jpg i NX2 - eller bruker du et annet program for å åpne tiff fil for så å lagre den i jpg format ?

Trygve ;)

:)

HeavyHeavy-XL.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei igjen.

Du sier ved det dårlige bildet fra imac at tiff fila bare blir redigert  med NX2. Det betyr vel at du lagrer den som jpg i NX2 - eller bruker du et annet program for å åpne tiff fil for så å lagre den i jpg format ?

Trygve ;)

:)

Jeg lagrer den kun som TIFF fil i tillegg til at jeg beholder RAW fila. Jeg lagrer ikke som jpg. Det har jeg kun gjort ved et par tilfeller får å klare å laste opp til FLICKR fra Imac´n, men da har jeg gitt fila et eget navn. Som sagt lagrer jeg stort sett TIFF i egne mapper og svært sjelden eller aldri som jpg.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Svaret ligger i hvordan de forskjellige programmene og flickr snakker sammen i komprimeringsprosessen

Den tanken har slått meg, Pål :D

Tror du det finnes noen slags innstillinger enten hos FLICKR eller Nikon Capture NX2 som bidra til at det funker?

Spør for noe sier meg at det må være mulig å få til konvertering så lenge det funker via Macbook pro dog med eldre redigeringsprogrammer.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Svaret ligger i hvordan de forskjellige programmene og flickr snakker sammen i komprimeringsprosessen

Den tanken har slått meg, Pål :D

Tror du det finnes noen slags innstillinger enten hos FLICKR eller Nikon Capture NX2 som bidra til at det funker?

Spør for noe sier meg at det må være mulig å få til konvertering så lenge det funker via Macbook pro dog med eldre redigeringsprogrammer.

Terje

Det gjør det sikkert. Forsøkt å dele bilder fra iPhoto eller Aperture rett til flickr ? Bare å registrere/sette opp kontoen i nevnte program. Sjekk eksportinnstillinger i Capture

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Svaret ligger i hvordan de forskjellige programmene og flickr snakker sammen i komprimeringsprosessen

Den tanken har slått meg, Pål :D

Tror du det finnes noen slags innstillinger enten hos FLICKR eller Nikon Capture NX2 som bidra til at det funker?

Spør for noe sier meg at det må være mulig å få til konvertering så lenge det funker via Macbook pro dog med eldre redigeringsprogrammer.

Terje

Det gjør det sikkert. Forsøkt å dele bilder fra iPhoto eller Aperture rett til flickr ? Bare å registrere/sette opp kontoen i nevnte program. Sjekk eksportinnstillinger i Capture

Bra tips, jeg skal teste via Iphoto :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

PÅL:

Du er kongen ;D

Her er resultatet fra opplasting av TIFF fil via Iphoto :D

8608946281_595feb9edd_c.jpg

YESSSSSS :D

Nå skal jeg sjekke litt rundt innstillinger i Capture NX2 så får vi se om jeg finner en løsning der også :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Send mail til nikon support. Der får du svaret på dagen.

Link til support finner du på nikon.no

Jeg skal vurdere det, Henning.

Nå er det ikke riktig så prekært lenger siden det lot seg gjøre å laste opp TIFF filer via Iphoto :D

Fortsatt god ferie og nyt varmen :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

PÅL:

Du er kongen ;D

Her er resultatet fra opplasting av TIFF fil via Iphoto :D

8608946281_595feb9edd_c.jpg

YESSSSSS :D

Nå skal jeg sjekke litt rundt innstillinger i Capture NX2 så får vi se om jeg finner en løsning der også :D

Terje

Bare hyggelig :) Aperture gir deg bedre bilder generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...