Gå til innhold

vidvinkelzoom


Anbefalte innlegg

Begynner nå å få sånn passe kontroll på blender/lukkerforhold og basic elementene for og kunne ta ok bilder. Nå nærmer det seg tiden for at man skal opp på fjellet og ut i skogen med telt og stang igjen og da hadde jeg planer om ett objektiv med vidvinkelzoom. Kameraet er ett Canon eos 60d. Noen som har noen sterke meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan trygt anbefale Tokina AT-X PRO 11-16mm DX f/2.8 http://www.japanphoto.no/tokina-at-x-pro-11-16mm-dx-f-28-for-canon for et crop kamera. Dette er et gjennomført bra objektiv - skarpt, lyssterkt og god byggekvalitet. Ikke ille pris heller i forhold til hva du får!  <<l

Alternativt har jeg også brukt et Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM - leverte meget gode og skarpe bilder (hørt det er en del variasjon på forskjellige modeller fra Sigma) men det kan ikke helt måle seg med Tokina objektivet. Men for 2800,- syntes jeg det er et godt kjøp!  <<l

http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Canon/Vidvinkelzoom/Sigma-10-20mm-F4-56-EX-DC-HSM-Canon-Vidvinkelzoom-106588-p0000013990.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt for landskapsbilder vil man bruke liten blenderåpning feks f/11+ for å få så mye detaljer og dybdeskaprphet som mulig. Lukkerhastighet er ikke så kritisk ved landskapsbilder, da man oftest skyter på stativ og det er lite bevegelse i motivet.

Fordelen med Tokina objektivet som er mer lyssterkt er at det gir en del mer kreativ frihet grunnet den store blenderen. Kan få til mye morro med lite dybdeskarphet og fokus på motiv nært. Kan også være et stort pluss for motiver i bevegelse feks. noen som kaster med flue osv...

Men for rene landskapsbilder er det ikke så aktuelt å skyte med spesielt lav blenderverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med Sigma 8-16 i vurderingen også. Tokina 11-16 og Sigma 8-16 er de to skarpeste crop-ultravidvinkel-objektivene man får. Bra clarity, mikrokontrast, skarphet og farger  <<l

Lysstyrken til 11-16 hjelper som sagt over i dårlig lys for å fryse bevegelse, men også til bilder av nordlys/stjerner. Sigma er billigere, tegner rettere, like skarp, men du kan ikke bruke filter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...