Gå til innhold

objektiver Micro Four Thirds - noen erfaring og forslag


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Panasonic gh 3 til både fotografering og filming fikk med meg kit linsen panasonic 12-35, f 2.8  og viogtlænder 25mm f 0.95

Er det noen som har testet kameraet tidligere og har noen forslag på zoom og marco linser og andre greier man bør ha i tillegg til kamerasystemet ?

Og hvilke linser skal man satse på hvis man utvider med et adapter ?

Noe erfaringer med Wasabi Power Battery ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Espen!

Jeg kjøpte samme komboen som deg, GH3 med 12-35 f2.8. Kameraet er jo fantastisk, når man får satt seg inn i det! Linsen er superskarp og helt fantastisk til både foto og video.

Skulle du kjøpt macro, så kjøp denne! Helt fantastisk skarp, med nydelig bokeh pga f2.8. Kjøpte dette også når jeg kjøpte kameraet, og har blitt helt forelsket i denne linsen. Perverst god, og ikke gale pris heller! Tilsvarer jo 120mm macro på GH3  :D :D.

http://www.japanphoto.no/olympus-zuiko-mft-60mm-f28-4545350041236-007

Når det kommer til tele, har jeg kjøpt meg en gammel Minolta rokkor 135mm f2.8 som er helt nyelig! Ikke like sylskarp som de aller nyeste linesene idag(snakker da om de med tilsvarende specs, som f2.8 og fast brennvidde osv), men perfekt til filming, og mer enn skarp nok. Disse finner man billig på ebay <<l.

Skal du ha en skikkelig god tele kommer du vanskelig unna å bruke adapter uansett, hvis ikke du går for panasonic sin 35-100mm f 2.8. Men den koster jo skjorten :P. Så se litt på mulighetene fra andre merker, for adapter er ingen sak å skaffe ;). Hvertfall veldig fornøyd med min Minoltarokkor 135mm f2.8 som tele( tilsv. 270mm). Men hvis du finner en brukt fotobutikk ville eg sett på de før eg kjøper, for se at glass er fri for riper,fuktskade og sopp osv, som kan komme i gamle linser. Mine ser helt ny ut, og fungerer deretter <<l.

Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen eksempelbilder med den gamle minolta rokkor 135mm f2.8 linsen:

8741087394_3653d9cacb_c.jpg

8739971969_e85f5d2722_c.jpg

8741087276_086150a08c_c.jpg

8741087810_e6c2801e49_c.jpg

Er ikke verdensmester i å ta bilder, og dette var min første runde med den gamle linsen. Synes den er ganske så god, fine farger, god kontrast og meget skarp <<l.

NB: Det bilde av den lille fuglen er croppet en del i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, skal sjekke de begge to.

Det er interessant med de eldre og brukte linsene - virker som det er en av greia med system kamera.

Mye å sette seg inn før sesongen starter for fullt.

Det er kommet ny firmware til kitlinsen hvis du ikke har fått det med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...