Gå til innhold

DEN STORE FOTOTRÅDEN - gode råd og hjelp til bedre foto


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Jeg ser at det det kan bli et problem å stille spørsmål om foto i for eksempel Bildetråden 2013 da man bruker opp plass der egentlig burde ha vært bildene som dominerte. Det jeg har jeg selv bidratt til og beklager det.

Hva om vi lager en tråd hvor man kan stille spørsmål og få svar på alt fra tekniske spørmål som lukkertider, fokuspunkt, blenderåpning, EV steg, ISO, lyssetting etc til det som har med komposisjon, motiver osv osv å gjøre.

Jeg vet at vi har en tråd som heter "diverse spørsmål for nybegynnere på foto" eller noe sånt men tenkte kanskje at den tråden fort kan oppfattes som at det bare er nybegynner spørsmål som er aktuelle og derfor vil en del styre unna. Jeg anser meg selv for å være en nybegynner men denne tråden her kunne være for alle som har spørsmål og problemstillinger rundt det å bli en bedre fotograf og bør inkludere de som har lang erfaring i foto også. Jeg vil tro at selv den drevne fotograf av og til har spørsmål han/hun lurer på.

Derfor håper jeg vi kan få igang gode diskusjoner og masse gode råd i denne tråden og kanskje også moderator kunne sørge for at tråden blir liggende synlig et eller annet sted i toppen under "Foto og Media" slik at den ikke forsvinner ut i det store intet.

Håper dette kan ses på som en god ide og at det kommer mange gode råd og tips etterhvert, det hadde etter mitt syn vært veldig nyttig.

Så hvis det er noen som har spørmål om foto så sett igang å fyr løs :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg starter med et spørmål om FØLGEFOKUS.

Hva er egentlig det? .... og hvordan fungerer det i praksis? Hvilke innstillinger må man sette kamera til og hvordan bruker jeg følgefokus og til hvilke motiver er dette en fordel å bruke?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det det kan bli et problem å stille spørsmål om foto i for eksempel Bildetråden 2013 da man bruker opp plass der egentlig burde ha vært bildene som dominerte. Det jeg har jeg selv bidratt til og beklager det.

Hva om vi lager en tråd hvor man kan stille spørsmål og få svar på alt fra tekniske spørmål som lukkertider, fokuspunkt, blenderåpning, EV steg, ISO, lyssetting etc til det som har med komposisjon, motiver osv osv å gjøre.

Jeg vet at vi har en tråd som heter "diverse spørsmål for nybegynnere på foto" eller noe sånt men tenkte kanskje at den tråden fort kan oppfattes som at det bare er nybegynner spørsmål som er aktuelle og derfor vil en del styre unna. Jeg anser meg selv for å være en nybegynner men denne tråden her kunne være for alle som har spørsmål og problemstillinger rundt det å bli en bedre fotograf og bør inkludere de som har lang erfaring i foto også. Jeg vil tro at selv den drevne fotograf av og til har spørsmål han/hun lurer på.

Derfor håper jeg vi kan få igang gode diskusjoner og masse gode råd i denne tråden og kanskje også moderator kunne sørge for at tråden blir liggende synlig et eller annet sted i toppen under "Foto og Media" slik at den ikke forsvinner ut i det store intet.

Håper dette kan ses på som en god ide og at det kommer mange gode råd og tips etterhvert, det hadde etter mitt syn vært veldig nyttig.

Så hvis det er noen som har spørmål om foto så sett igang å fyr løs :D

Terje

<<l

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg ser at det det kan bli et problem å stille spørsmål om foto i for eksempel Bildetråden 2013 da man bruker opp plass der egentlig burde ha vært bildene som dominerte. Det jeg har jeg selv bidratt til og beklager det.

Hva om vi lager en tråd hvor man kan stille spørsmål og få svar på alt fra tekniske spørmål som lukkertider, fokuspunkt, blenderåpning, EV steg, ISO, lyssetting etc til det som har med komposisjon, motiver osv osv å gjøre.

Jeg vet at vi har en tråd som heter "diverse spørsmål for nybegynnere på foto" eller noe sånt men tenkte kanskje at den tråden fort kan oppfattes som at det bare er nybegynner spørsmål som er aktuelle og derfor vil en del styre unna. Jeg anser meg selv for å være en nybegynner men denne tråden her kunne være for alle som har spørsmål og problemstillinger rundt det å bli en bedre fotograf og bør inkludere de som har lang erfaring i foto også. Jeg vil tro at selv den drevne fotograf av og til har spørsmål han/hun lurer på.

Derfor håper jeg vi kan få igang gode diskusjoner og masse gode råd i denne tråden og kanskje også moderator kunne sørge for at tråden blir liggende synlig et eller annet sted i toppen under "Foto og Media" slik at den ikke forsvinner ut i det store intet.

Håper dette kan ses på som en god ide og at det kommer mange gode råd og tips etterhvert, det hadde etter mitt syn vært veldig nyttig.

Så hvis det er noen som har spørmål om foto så sett igang å fyr løs :D

Terje

God ide Terje :)

Jeg starter med et spørmål om FØLGEFOKUS.

Hva er egentlig det? .... og hvordan fungerer det i praksis? Hvilke innstillinger må man sette kamera til og hvordan bruker jeg følgefokus og til hvilke motiver er dette en fordel å bruke?

Terje

Følgefokus. AF-C. Si at du velger et singel fokuspunkt i utgangspunktet. Og du ikke har følgefokus. Da kan jeg foreksempel låse fokus på ansiktet ditt, for så å vri kamera bort for å sette et riktig utsnitt uten at fokus flytter seg. Men følgefokus, og utløseren halvt nede, så skifter fokus i henhold til fokuspunktet etter hvert som objektet flytter seg. Feks en rally bil, F-16 fly, Cross fører, en måke etc. Feks følge en døgnflue ned til vaket, og skyte som en gal i det den tar, så er følgefokus viktig. Se for deg at du skal ta bilder oppstrøms av et vak. Fisken står steady, og du skal følge en døgnflue som kommer mot deg/fisken. Du vet hvor fisken står, og begynner å pepre bilder i det flua nermer seg fisken. Da følger fokus mens du skyter bilder , inne i det ene fokuspunktet du har valgt, som da er stilt inn på døgnflua :)

Og når insekt som en skal ta macrobilder av, springer som gærne over bladene, så setter du det valgte fokuspunktet på insektet, og fokus følger da dette krakilske lille krypet :)

Det er viktig å deaktivere funksjonen i kamera som "låser/locked" fokus for å få ta bilder. Altså, en må få lov til å ta bilder fordi om kamera ikke har satt fokus

På ditt kamera Terje, tipper jeg at du har en fokus knapp fremme på venstre side, der du kan justere dette. I centrum av denne bryteren, er det antagelig en knapp, hold den inne, som scroller med pekefinger for å velge et singel fokuspunkt, og tommel for å velge AF-S (låser et fokuspunkt) eller AF-C (følgefokus). Ang følgefokusen, så kan det hende du må vri på den nevnte bryter fremme på venstre siden.

Møter du veggen, ring meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker for et meget godt svar, Henning :D

Jeg vet hvor knappen sitter og også hvordan jeg skal stille den rett, men jeg hadde ikke helt skjønt hvordan jeg brukte FØLGEFOKUS. Skjønner litt mer av det nå <<l

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Flytter svaret mitt hit :)

"

Inne i den samme menyen som han her bryuker, finnere dere hvordan dere kan justere diameter på singel fokuspoint. Lurer på om det er 3mm eller 5mm som er det minste, men kan sjekke når jeg kommer hjem.

Er det spørsmål om fokusting, så har Terje nettopp starte en flott tråd, og jeg kan lage en "how to " video om det er noen som lurer :)

Henning"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flytter svaret mitt hit :)

"

Inne i den samme menyen som han her bryuker, finnere dere hvordan dere kan justere diameter på singel fokuspoint. Lurer på om det er 3mm eller 5mm som er det minste, men kan sjekke når jeg kommer hjem.

Er det spørsmål om fokusting, så har Terje nettopp starte en flott tråd, og jeg kan lage en "how to " video om det er noen som lurer :)

Henning"

Jeg så på videoen men skjønner fortsatt ikke hvor du justerer diameter på single fokuspunkt.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ok da.....gir meg :)

Meny/Custom setting menu/Metering-exposure/B5 center weighted area. Se hvor lite dere kan sette det, og se om det allerede sto der.

Gi meg tilbakemelding på hvordan det gikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg kjøper den helt Henning

B5 definerer hvor stort areal av sensoren center weighted metering (altså den mellom spot og matrix) skal dekke.

Dette gjelder lysmåling ikke fokus.

Justere hvor stort eller lite ett fokuspunkt skal være er det ingen mulighet for, jeg har i alle fall ikke funnet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg sitter å vrir hue for å skjønne hva Thomas Shahan har gjort med objektivet i denne videoen.

Han har åpenbart reversert et 28mm objektiv og demed fått et bra macro objektiv.

Det jeg ikke skjønner er hvordan han har montert dette på kamera og ikke minst hvorfor et reversert 28 mm objektiv blir til et macro objektiv :rolleyes:

Sjekk ca 1 minutt ut i videoen (som dere forøvrig bør se i sin helhet da det er utrolig mange fine bilder og nyttig informasjon å få med seg) da viser han frem macro utstyret sitt med det reverserte objektivet.

Hvis det er noen her inne som kan si noe om hvordan dette funker så hadde det vært fint. Det er ikke det at jeg har planer om gjøre det samme men det irriterer meg at jeg ikke helt skjønner hvordan man monterer en linse når den er reversert og hvorfor det blir til et macro objektiv.

Jeg har også lest på foto.no at andre har gjort det samme men jeg skjønner bare ikke hvordan de gjør det her :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har ikke noe svar på spørsmålet ditt Terje, vil legge til at jeg ikke skjønner hvordan han greier å få sånne bilder,håndholdt 8) 8).Det sier meg ihverfall at jeg har en laaaaaaaaaaaaaaaaang vei å gå ;D ;D.

kjell

Jeg vet at han driver med såkallt fokus stacking og har forstått det slik at han tar flere bilder av samme motiv med forskjellig blender/fokus og legger de oppå hverandre i photoshop. Jeg vet ikke helt om jeg har sansen for det da jeg mener det er litt på kanten når det gjelder naturbilder. Personlig vil jeg at et macro bilde skal vise motivet slik det var når man tok det og ikke manipulere i etterkant. At man gjør noe med skarphet, eksponering, hvitbalanse etc er naturlig når man skyter i RAW format men å legge flere bilder oppå hverandre er ikke helt innafor det jeg har sans for.

Når det er sagt så er bildene til Thomas Shahan rimelig heftig :D

PS. Håper det er noen som kan svare på spørsmålet mitt på foregående side, da jeg svært gjerne skulle ha skjønt hvordan dette funker.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man lese litt mer om hvordan "focus stacking" gjøres for de som er interessert i det:

http://www.wonderfulphotos.com/articles/macro/focus_stacking/

Terje

Har så vidt tittet litt på det men er vel ganske enig med deg :D ,men tenkte litt på det klippet du la ut sånn ca 1,15min,så viser han bildene av flua.det var det jeg tenkte på når jeg skrev at jeg ikke skjønte ;D ;D.

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Du må bruke reverse-ring. Står litt her. http://www.akam.no/artikler/makro-_naerfotoguide-_del_3/75695/3

Jeg satt å lette på nettet og fant ut av det, så det med reverse ring var greia som du helt riktig sier Morten :D

Fant en fin video som viser hvordan man gjør det. Det ligger mange av dem på you tube og det finnes også mange artikkler på nettet hvis man søker på "revese macro lens".

For de som er interessert så anbefaler jeg en kikk på denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=5KBLY9q5yQo

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Her kan man lese litt mer om hvordan "focus stacking" gjøres for de som er interessert i det:

http://www.wonderfulphotos.com/articles/macro/focus_stacking/

Terje

Har så vidt tittet litt på det men er vel ganske enig med deg :D ,men tenkte litt på det klippet du la ut sånn ca 1,15min,så viser han bildene av flua.det var det jeg tenkte på når jeg skrev at jeg ikke skjønte ;D ;D.

kjell

Jeg skjønte heller helt dette Kjell så jeg lette rundt på nettet før jeg fant ut av dette med "focus stacking" :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vendering  BR-2A (filtergjenge i ene siden og f-fatning i andre) koster ikke skjorta og er en rimelig inngang for de som har en egnet 50 eller 35mm fra før.

De som driver med dette kjøper som regel ett gammelt billig objektiv, ett som har manuell blender ring så de har mulighet til og justere blenderen enkelt. Alt av elektronikk i objektivet forsvinner af etc dette blir ren manuell fotografering.

Her har Canon folket det enklere, Canon har ett knallgodt objektiv som går helt til 5:1 husker ikke hva det heter i farten. Koster noen kr men ikke uoverkommelig

Kan også "stacke" objektiver feks en 35 utenpå en 60mm macro. Drøssevis med muligheter. Personlig har jeg mer enn nok med å forsøke å mestre ett vanlig makro objektiv helt inne på nærgrensa i vindkast og med insekter som ikke tar instruksjoner.

Kan flytte insekter eller helst det de sitter på for bedre lys og bakgrunn der stopper det for meg. Lynlim frysespray etc er ikke greia mi. De skal kunne fly når de ikke vil mer. Ikke at det betyr noe i den store helheten, er mer ett prinsipp.

Fokus stacking ser artig ut, men sliter med å forstå hvordan jeg skal mestre dette med insekter som ikke er døde. En god eksponering er vrient nok, fem eksponeringer med fokus flyttet mindre enn en halv mm pr bilde med eksakt samme utsnitt ser jeg på som bortimot umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En vendering  BR-2A (filtergjenge i ene siden og f-fatning i andre) koster ikke skjorta og er en rimelig inngang for de som har en egnet 50 eller 35mm fra før.

De som driver med dette kjøper som regel ett gammelt billig objektiv, ett som har manuell blender ring så de har mulighet til og justere blenderen enkelt. Alt av elektronikk i objektivet forsvinner af etc dette blir ren manuell fotografering.

Her har Canon folket det enklere, Canon har ett knallgodt objektiv som går helt til 5:1 husker ikke hva det heter i farten. Koster noen kr men ikke uoverkommelig

Kan også "stacke" objektiver feks en 35 utenpå en 60mm macro. Drøssevis med muligheter. Personlig har jeg mer enn nok med å forsøke å mestre ett vanlig makro objektiv helt inne på nærgrensa i vindkast og med insekter som ikke tar instruksjoner.

Kan flytte insekter eller helst det de sitter på for bedre lys og bakgrunn der stopper det for meg. Lynlim frysespray etc er ikke greia mi. De skal kunne fly når de ikke vil mer. Ikke at det betyr noe i den store helheten, er mer ett prinsipp.

Fokus stacking ser artig ut, men sliter med å forstå hvordan jeg skal mestre dette med insekter som ikke er døde. En god eksponering er vrient nok, fem eksponeringer med fokus flyttet mindre enn en halv mm pr bilde med eksakt samme utsnitt ser jeg på som bortimot umulig.

Takker for info, Helge :D

Høres ut som vi er mer eller mindre på samme linje her :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg vurderer sterkt å skaffe meg en Gorillapod til blant annet macro bilder men også til andre oppgaver.

Denne tåler 5 kg med utstyr og kan funke både til bilder i lav høyde som bilder høyere opp.

Den kan festes i trær og annet samt også bøyes i alle mulige vinkler til bilder der det måtte passe å bruke det.

Den tar også veldig lite plass og veier ikke mye, så det er praktisk å ha den med seg i sekken.

Tipper jeg satser på den her etterhvert:

http://joby.com/gorillapod/focus

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...