Gå til innhold

Orvis Helios II


Anbefalte innlegg

Hei Itte hackel!

Jeg har brukt Helios 2 4wt Mid-Flex som min primærstang denne sesongen. Jeg er super fornøyd!! De tre siste årene har jeg brukt Helios 1 4wt Tip-Flex som primærstang. (Merk! Helios 1) Denne var fin den, men jeg opplever kreftene i bunndelen som mye mer tilgjengelig på H2 Mid-Flex. Ikke minst er den fantastisk å kjøre fisk på.

Det eneste jeg så langt syns ikke syns den er like god på er når jeg står dypt utvadet i en stri elv og skal kaste langt. Da må jeg og stang jobbe hardt for å røske snøret opp av strømmen.

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Det eneste jeg så langt syns ikke syns den er like god på er når jeg står dypt utvadet i en stri elv og skal kaste langt. Da må jeg og stang jobbe hardt for å røske snøret opp av strømmen.

Jeg synes generelt dette er et problem med klasse fire og lettere. Derfor bruker jeg stort sett femmere utvadet i litt større elver.

En femmer trekker løssnøre ut av vannet vesentlig bedre enn en firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene, alle sammen.

Det jeg er ute etter, og grunnen til at jeg spør, er mine to #4 stenger, som jeg har fra før. Delikat, dyp og relativt rolig, har jeg i form av SP.

SP+ derimot, er IKKE dyp og rolig. Til meg og min kasteteknikk, så er SP+ helt rå. Krefter til å løfte fra vannet,

Tåler ganske dyp vading, før det blir "kronglete". Altså på god tur til å innfri perfekt. Men, den jobber for mye med toppen i forhold til at den i tillegg er relativt stiv. Drømmen hadde vert noe midt mellom.

Jeg har kjent på en 9"#5 Helios, og denne virket "ûberkvikk". Siden mine erfaringer med stenger generelt, er at #5 stenger ofte er tydelig tøffere enn #4, fantaserer jeg om at en Helios#4 kan være DEN.

Som Fredrik skriver, opplever jeg, at #5 stenger har det lille ekstra, og at det går et skille mellom 4 og 5 som er mer merkbart enn på de fleste andre lineklasser. Men jeg har på en måte tatt #4 til meg og ønsker å finne en løsning på det.

Har kjent på følgende:

Hardy Zenit - Minner mye om SP`n jeg har, og gir ikke noe ekstra.

Sage ONE - Minner mer om SP+ og er veldig nært det jeg ønsker, men opplever en ubalanse i toppen på denne

                  modellen.

Loomis NRX - Udeffinerbar dårlig kjemi mellom oss(For øvrig hatt det litt sånn med Loomis) Helt sikkert god,men..

Helios`n kjennes rett og slett litt riktig ut, det lille jeg har fått klådd. Men må få kastet litt med den. Tror tip flex modellen er den jeg heller mot. Får bare håpe ikke bunndelen er "Stiv" som på SP+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Det eneste jeg så langt syns ikke syns den er like god på er når jeg står dypt utvadet i en stri elv og skal kaste langt. Da må jeg og stang jobbe hardt for å røske snøret opp av strømmen.

Jeg synes generelt dette er et problem med klasse fire og lettere. Derfor bruker jeg stort sett femmere utvadet i litt større elver.

En femmer trekker løssnøre ut av vannet vesentlig bedre enn en firer.

DT line løfter du :)

Tip flex har mer "løft" i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...