Gå til innhold

Green-shirmp!


Ola Øie

Anbefalte innlegg

Hei! Ble litt sein med bindebeskrivelse, men her kommer den.

 

Krok: jeg har brukt en mustad trebelkrok. Jeg binder den i flere størrelser.

Tag: 3-4 surringer men oval sølvtinsel

Hale: grønn isbjørn med noen strå flash.

Ribbing: miragetinsel

kropp: to delt kropp, med grønn dubbing av typen icedub. Den andre halvdelen består av vanlig svart floss.

Vinge: whitetip ekorn både oppå som vinge og under som et slags hackle. Legg også inn litt flash. For å få en liten ekstra topping på vingen kan man legge inn en liten bundt med grønne fluoro fibre :D

Fronthackle: Grønn hane/høne hackle.

Hode: svart

Lakk: blank

 

Man starter å surre 3-4 runder med ovel sølvtinsel. Det kan være lurt å lakke disse med ganske sterk blank lakk, da blir flua sterkere. Så binder man inn en liten bundt med grønn isbjørnhår. Hårene skal helst være ganske lange og stive. Dette må så klart tilpasses krokstørrelsen. Legg også inn noen strå med lureflash i halen. Deretter festes tinselen og kroppen bygges opp. Ribb så tinselen og rasp opp litt av dubbingen med en bit borrelås. Så har vi da kommet til vingen, og her skal det være ekornhale med whitetipfarge. Det skal legges en bundt oppå og en bundt under. Her kan man legge inn litt flash og fluoro fibre hvis man vil. Man kan variere mengden flash etter hvordan forholdene er når man skal fiske.

Til slutt skal det surres et fronthackle. Det skal være grønt og bindes som et kragehackle. Man avslutter flua med et lite fint svart hode. Lakkes med blank lakk.

Det er også an å lage et gult hode, for å få en forandring. Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fluer du presenterer her. Har skikkelig sans for shrimp-, og usk grub mønstre. Skikkelige fiskefangere. Sliter imidlertid litt med dem på et punkt og det er den lange halen som jeg synes alt for lett henger seg opp (rundt krokbøyen). Her bryter disse fluene med et av mine basiskriterier for en god lakseflue (ja fiskefluer generellt egentlig). De skal være praktiske, slik at jeg ikke trenger å kontrollere dem hvert 2-3 kast for å se om de har hengt seg opp. Flash som ligger utenpå materialene i halen, synes jeg har spesielt lett for å slå seg rundt krokbøyen.

 

Har du funnet en teknikk som løser dette problemet ?

 

Mvh

RjF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Løsning... Nei egentlig ikke. Min variant er bundet med bucktail, som egentlig er ganske mykt. Det går jo ann å lete frem de stiveste av hårene. Det kan jo hjelpe en del på. En annan ting er jo å binde halen kortere, for den trenger ikke være så lang som på min variant. Det er og lurt som du sier å flashen inn i halen, da vikler ikke den seg like lett inn heller.

Bytte ut bucktailen med isbørn er jo også en mulighet. Det finnes mangen kvalitetsforskjeller hva angår isbjørn.

 

bare noen tanker?!?

 

mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...