Gå til innhold

Vakker fettfinne


GeirD

Anbefalte innlegg

Det var vindstille i dag, så jeg måtte ut og svinge stanga litt i et tjern i nærheten. Ikke at jeg fisker så aktivt. Det er mest det å være ute og oppleve stemningen ved vannet og se hva som skjer utover høsten. Det var 4-5 grader i lufta, november og snøen bare noen hundre meter oppe i fjellet. Ville fisken vake? Joda, enkelte vak var det de to timene jeg var ute, men stort sett bare godt utenfor kastehold. Ei drukna vårflue på vei inn klarte likevel å trigge en fisk.

Jeg har veid og fettfinneklipt noen fisker i dette tjernet i høst for å se om jeg fanger de igjen, hvor stasjonære de er, og å måle hvor mye de vokser. Men da jeg skulle fettfinneklippe denne fisken, oppdaga jeg nydelige tegninger. Jeg kan ikke huske å ha sett røde prikker på fettfinna før. Nå har jeg riktignok ikke fanga ørret så seint på året noen gang tidligere, men jeg har da studert en del gytefisk i bekkene. Undrer likevel om dette har noe med gytedrakt å gjøre (?) Hva tror dere? Jeg trenger vel ikke si at denne fisken fikk beholde fettfinna uklippet!

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...