Gå til innhold

Flom...


Anbefalte innlegg

Det her har jeg tenkt på de siste dagene. Med en så enorm flom som det har vært i mitt 2.hjemfylke N.-Trøndelag, lurer jeg på hvordan det går med nymfene på bunnen av elvene...

 

Jeg vet at det har vært flommer før, men disse enorme kreftene vil jo grave ned endel av småkrypene under mye løsmasse, samt vaske bort enda flere... Vil slike flommer gi en knekk i f.eks. døgnfluebestanden, eller har det så og si ingen effekt? Vil de innsektslarvene/nymfene som er i de mer rolige partiene som ikke blir så berørt spre seg utover etter flommen? Hva tror dere?

 

jk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Vi hadde en storflom på Sunnmøre for et par år siden. Alle trodde at laks og sø ble "skylt på havet" så elvene var tomme for folk. Jeg har aldri fått så mye fisk på en gang som da. Jeg vet ikke hvordan insektene oppfører seg i slike situasjoner, men mitt inntrykk er at livet i elva er ganske mye mer overlevelsesdyktig enn vi tror. Strømmen ved bunnen er som kjent ikke lik sterk som i de andre vannlagene. Kanskje "flykter" insektlarvene til bunnen og til kantene i elva der det ikke er fullt så mye strøm? Kanskje flommen også river opp masse mat til desse samtidig. :)

Eller kanskje ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...