Gå til innhold

Hvordan påvirker flommen fiskesesongen?


Ole-Jørgen

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

I elvene her i mitt område har snøsmeltinga gjort vei i vellinga. Hadde et par dager i midten av mai med fiskbar vannstand, og noen baetis dukket opp. Ikke så mange - vanntemperaturen var +5 - og ingen vakaktivitet. Bortsett fra en ryddefisk i ei bakevje, som lot seg lure..

Etter denne korte perioden steg vannføringen de neste to ukene til det 4-dobbelte (ifølge tallene fra målestasjonen i elva) av det jeg kaller kurant for klekkinger og bra fiskeforhold. Er på god vei ned igjen nå, men det vil nok ta ei uke til før det blir fiskbart.

Så i disse elvene blir det nok å satse på september og 2. generasjons baetisklekking. Hvis nå ikke alt er feid pokker i vold for denne gangen..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.gen baetis?? Neida, skakke starte noe tull... :D

Slutten av flommer(meter over normal?), og den minimale temperaturøkninga som skjer i den forbindelse, har gitt meg et sjukt fiske på rhodani. Mye vann, mye liv. Men nå prater vi fjellet og øvre deler av Dala, med breer og fjell på alle kanter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg går glipp av ei uke(minst) med gode klekkinger. Skulle ikke måtte vente til neste hælj med å reise opp synes jeg! Men slik er det nå, samma nervøsiteten ang det teite temaet hvert eneste år  ;D Kult og avslappende blir det nå uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...