Gå til innhold

Insekt som tar døgnfluer i lufta


OB

Anbefalte innlegg

Var på en liten skogstur denne uka og satt og kikka på et vann. Klekka noen døgnfluer og to ganger opplevde jeg et insekt som fløy på døgnfluene og tok de med seg. Insektet var ikke særlig stort, litt større enn selve døgnflua. Såg ut som at den hadde store bein under kroppen, sett dette insektet flere steder de siste dagene. Noen som har peiling på hva det kan ha vært? Og kan det være mat for fisken?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva disse brunsvarte luringene lever av skal ikke jeg ha sagt, men det kan jo være det var en kidnapping du var vitne til! Rett og slett en stygg bortføringssak av en kriminell skogshårmygg med skumle hensikter: å befrukte en myrdøgnflue for å skape en helt ny superart av et insekt. 

La oss håpe observasjonen din var rett og at den kriminelle flua lyktes og at vi kan vente enorme sverminger med påfølgende vakorgier i årene som kommer...

 

Jaja, hver mann sin teori...... ellers så er det jo ikke helt uvanlig at små svarte fluer (gnat´s) gjør sitt ytterste for å gjøre livet surt for døgnfluer som ikke har annen misjon enn å forsøke tørke vingene sine på sin farefulle ferd over elv og vann.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en liten skogstur denne uka og satt og kikka på et vann. Klekka noen døgnfluer og to ganger opplevde jeg et insekt som fløy på døgnfluene og tok de med seg. Insektet var ikke særlig stort, litt større enn selve døgnflua. Såg ut som at den hadde store bein under kroppen, sett dette insektet flere steder de siste dagene. Noen som har peiling på hva det kan ha vært? Og kan det være mat for fisken?

Ikke hårmygg, men danseflue. Og 98% sikkert Empis borealis :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...