Gå til innhold

Tubefluer - Materialer - Hjelp!


-rønningen-

Anbefalte innlegg

Hei! Her inne er det sikkert enn del folk som er gode på tuber! Det jeg lurer på er hvilke materialer/merker dere bruker på de forskjellige delene av flua? Tag,hale,kropp,ribb,vinge,hackel og flash. Hvilke produkter egner seg best? Tenker spesielt på tuber i mønster som frødin sine salar tuber. Klarer ikke helt å finne gode produkter, så da vil jeg heller spørre enn å kjøpe mer som ikke funker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! 

Hvis du søker Mikael Frödin på Youtube finner du et par fine bindevideoer hvor han går i detalj på hvilke produkter han bruker. 

Vil være naturlig å kjøpe Guidelines egne produkter om du ønsker å etterligne fluene best mulig, men det er jo helt opp til deg. :)

 

Her er en liten liste over hva jeg har gode erfaring med: 

Tuber: Jeg foretrekker Eumer, Guideline og Future Fly sine tuber. Da har du mange fine fargevarianter å velge mellom, særlig fra Future Fly.

 

Tags og ribb: Det meste fra Lagartun holder bra kvalitet. I tillegg har du mye bra fra f.eks. Wapsi/UTC/UNI.  Dette selges hos de aller fleste som fører fluebindingutstyr. 

 

Hale: fluorofiber. Mange synes dette er dyrt, men personlig synes jeg at dette er det absolutt beste. Alternativt kan du bare bruke revehår eller fjær. 

 

Kropp: Om du er ute etter transparente, moderne kropper med mye dubbing så sjekk ut Guideline sin Salar serie som er ment i stor grad for disse fluene. 

Generelt er dubbing med medium lange/lang fibre som er enkle å børste ut fine til laksetuber. F.eks. Fire Star og Salmo Supreme. 

 

Hackel: Whiting, Metz, Keough for å nevne noen. 

'

Vinge: Rev, tempelhund, isbjørn, geit er veldig vanlig å bruke. Her må du selv skaffe deg litt erfaring med hva slags struktur du liker på håret, da dette varierer mye fra pose til pose. 

 

Flash: også har kan du sjekke ut Salar serien til Guideline som passer fint til fluene. 

 

Coneheads: Guideline har en del, men de er forholdsvis kostbare. Du kan sjekke ut Pro Sportfisher eller f.eks. Future Fly cones. 

 

Vet ikke om dette svarte på spørsmålet ditt, men det er da noe;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...