Gå til innhold

Nybegynner trenger hjelp til oppstart :)


Kenmel

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bedrevet fiske i flere år, men har ikke blitt bitt av fluefiskebasillen før denne sesongen. Har hatt utstyr i orden, men har aldri blitt noe av :)

 

Nå som jeg har startet med fluefiske, har jeg også begynt med fluebinding. kjøpte et nybegynnersett i Sverige for flere år siden, som bare har ligget i skapet og samlet støv.

Har en kompis her på forumet som jeg har fått litt nybegynnertips fra.

 

Lurer på om dere kan gi meg et litte oppstart "kick" å komme med forslag til gode guider, hvilken fluer som er enkle og fine å starte med og hva jeg eventuelt trenger av utstyr/materiell? :)

 

Ønsker alle en god lørdagskveld,

- Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva skal man si.

For å gjøre det veldig enkelt, kjøp deg en god hanenakke, brun eller svart.

Da trenger du bare verktøy og bindetråd for å lage en tørrflue som fungerer!

Haletråd fra nakken, bidetråd som kropp,og så ett eller to hanahackler i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva skal man si.

For å gjøre det veldig enkelt, kjøp deg en god hanenakke, brun eller svart.

Da trenger du bare verktøy og bindetråd for å lage en tørrflue som fungerer!

Haletråd fra nakken, bidetråd som kropp,og så ett eller to hanahackler i front.

 

Har liggende litt hackel og diverse, så driver å tørrtrener på palmermygg og superpuppan.

bare for å få inn teknikken med dubbing og hackelen, å for å få inn den avsluttende knuten :)

 

Er ganske så mye å sette seg inn i.

men er vel som alle andre ting, at øving gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv startet nylig, og startet med helt enkle fluer med hale, dubbing og vertikalt hackel. (tørrfluer med andre ord). Prøvde så meg på noen parachutes, og sleit med å få en fin avslutning på disse, men kommer seg. Så kom det noen med vertikalt hackel igjen, men denne gang med vinger. Dette ble etterhvert til at jeg prøvde meg på noen daddy long legs, først med dubbet kropp, så med extended body av deerhair. Så ble det noen streaking caddiser, noen døgnfluer med cdc... Og her er jeg nå:) veldig morsomt når man får til

har brukt youtube mye for instruksjoner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...