Gå til innhold

Store fluer?


Shadow

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfant

Tja - si det. Her som ellers må man vel bare prøve seg fram, og det generelle knepet er å korte ned fortommen med brattere avsmalning (tapering) mot spissen jo større fluene er. Når det gjelder tørrfluer er det luftmotstanden det er snakk om - for å få fortommen til å slå over og strekke seg.

Noe annet blir det med fortyngede nymfer på stor krok. For meg går det en slags grense her ved krok 10 eller 8 omtrent. Ikke noe moro når det begynner å rykke i bakslengen. Da trekker i hvert fall jeg opp hetta. Men her også går det på å justere fortommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Begynn med en fortom som er omtrent like lang som stanga, kan være greit med en standard ferdigkjøpt på 9 fot med spiss ca. 0.14. Og skaff et par småspoler med nylon i f.eks 0,14 og 0,16-0,18 så har du noe så skjøte på med etterhvert som den blir kortere. En slik ferdigfortom kan holde hele sesongen.

Sjekk fortommen ofte, strekk i den og kjenn etter ytre skader med fingertuppene - tungespiss og lepper avslører alle rifter og ytre skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M
hvis en slik ferdig fortom kan holde en hel sesong da fisker man ikke nokk!! :)

 

Jeg bruker 15 fots FC laksefortom, som kappes ned 0,5 meter i spissen.

Jeg setter inn tilsvarende lengde i mindre tykkelse samt en spiss på 1,1 til 1,3 meter. Jeg fisker mye, men klarer sjelden å slite ut fortommen på en sesong!

Tror dog det er veldig viktig å oppbevare både snøre og fortomsmateriale mørkt og svalt når det ikke er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...