Gå til innhold

For oss som fisker året gjennom og lett blir kalde


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

"Frysing er latskap som forlater kroppen" - sikkert et godt norsk ordtak som jeg som innvandrer ikke skjønner noe av. Fysisk så er vi forskjellig. Noen har fuktigere hud enn andre, både på hender og føtter, og den fukten skaper problemer når det er kaldt. Et fakta som er langt unna latskap og som ikke forlater kroppen. Har selv aldri brukt noen varmeprodukter men pleier alltid å høyne på et øye når jeg ser ser slike produkter. Det ender dog alltid med at jeg står der og fryser tær, baller og fingre av meg. Ved fiske så er det verdt det, men ved de fleste andre tilfeller ikke.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er unødvendig å fryse.  Ofte isolerer vi problemet til der hvor det føles kaldt, men da vurderer vi ofte feil.  En god og isolerende lue, og en varm genser, vil bidra til at man fryser mindre på tær og fingre.  Er man skikkelig ordentlig kledd på kroppen kan fingrene tåle veldig mye kaldt vann og vind uten at de blir kalde.  Det er det totale varmetapet som er problemet - kroppen er en stor varmeveksler.  Står man med føttene i kaldt vann over tid vil imidlertid varme sokker og varmt tøy ikke være nok.  Varmesåler kan være tingen.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jupp. Har oppigjennom lest mange tråder om spørsmål om votter / hansker for fluefiske; Sealskinz osv, men det som hjelper meg best er et par bra pulsvarmere, typ Aclima sine, og så har jeg med meg et par skikkelige votter som jeg tar på imens jeg går eller tar et kort break.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psssst: Ment som humor - kule såler som koster... Men du sier det jo sjøl; "står der og fryser tær, baller og fingre av meg" Står. Bevegelse, bekledning og ikke minst _veskebalanse_ er de viktigste faktorene for å slippe nevnte utenom å punge ut 2laks for bt-såler. Også hjelper det forresten aller mest med ei skikkelig nisselue av vindsperra-ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ja prisen er i overkant stiv. Men hva faen, vi bor i Norge og pisser olje så da er en tvåtusing som en rap etter et besøk på en mindre etisk amerikansk hamburgerkjede som ens barn aldri får besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...