Gå til innhold

Immitasjonsfiske...


FinnArnold

Anbefalte innlegg

Har drevet med fluefiske i 2 år nå. Så heilt grønn er eg ikkje.

 

Det går som regel ut på å knytte fluer som ligner mest mulig på det fisken tar. (stating the obvious... :oops: )

 

Har mest erfaring fra nymfefiske, har bare blitt sånn, og eg trives veldig med det.

Nok surring rundt grauten!

 

Nymfer skal vel ligne nymfer... Men gullhode?

 

Har tilgode å sjå ei lys levande nymfa med gullhode...

 

Var bare et spørgesmål som surra seg inn i knollen min, og blei værande der...

 

Nåken som har en fornuftig forklaring?

Trenge faktisk ikkje være fornuftig en gang, bare en forklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

En spesiell episode i Slovakia ga meg en pekepinn på hvorfor gullhoder funker. I en av elvene der ble jeg og en annen fra Team Norway stående og studere tusenvis av gullhoder på bunnen av elva. Sola skinte på hodene til vårfluelarvene og fikk det til å se ut som om de hadde ekte gullhoder - helt utrolig!!! Når vi tok dem opp av vannet var det ikke mulig å se noe gull i det hele tatt. Og når vi la dem ned igjen tok det lang tid før det skinte igjen. Merkelig... Om vi fikk fisk på gullhoder? You bet! På sorte, kobber eller andre hodefarger? Så å si ingenting, bortsett fra noen få på sølvhoder. Jeg har ikke opplevd det samme fenomenet like markant i Norge, men på en tur i Trysilelva i fjor var det litt av det samme.

 

Flere som har samme erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Er det ikkje noko med at vårfluelarver har ei luftbobble rondt hodet når dei skal stige til overflata?(dete var eit skudd i natten!! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tema.

 

Jeg tror det er slik at visse ting på flua funker som "triggere", andre ting har nesten ingen funksjon i det hele tatt og det er detailjer som faktisk forhindrer fisken fra å ta, og som til og med kan skremme fisken. Hvilke detaljer som fungerer som hva varierer fra sted til sted og fra fisk til fisk. Gullhode spesielt kan fungere som attraktor hos visse fisker men rejektor (er det et ord? :) ) hos andre.

I hardt fiskede elver her nede (NZ) har brunørreten faktisk sluttet å bite på gullhoder, i enkelte tilfeller blir den regelrett skremt. Der har de fleste gått over til sorte hoder. For til syvende og sist er det den fortyngende effekten vi ønsker med et gullhode. Ihvertfall jeg.

 

Egentlig er det snodig at fisken tar fluene våre i det hele tatt. På de aller fleste "imitasjoner" er fortsatt selve kroken meget fremtredende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Helt enig tmags. Det forundrer meg gang på gang. Det er sånn: Neiii flua flyter skeivt, men det at det faktisk henger en jernkrok fra imitasjonen er liksom helt uvesentlig? Merkelig den der ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Vårfluepuppene, blant andre, samler seg opp et arsenal av oksygen før klekkingen (oppstigningen) starter. Om dette gjør at de stiger raskere, og dermed har en slik hensikt, eller om det er andre årsaker vet jeg ikke.

 

Både den grønne/svarte i # 14 og den gule/svarte i # 12 i Renaelva samler seg en slik luftboble. Særlig er dette synlig på framparten. At superpuppan er en god imitasjon under slike forhold vet kanskje de fleste, men en gullhode-puppe presentert stigende foran en fisk du har sett vake er heller ikke dumt!

 

Var det ikke Gary LF som illuderte denne luftboblen med antrongarn bundet inn som ei løs "boble"? Jeg tror han studerte flere av fiskens byttedyr i diverse akvarier han hadde hjemme.

 

At kulehoder fisker bra under de fleste forhold, betyr kanskje ikke annet enn at de får imitasjonen ned på det dypet der fisken beiter pupper/nymfer, om de er svømmende, drivende eller i grunnen hva som helst. Dessuten lager de en fin illusjon som avslutning av brystpartiet. Se på heptagenia-nymfene, de er mer bredskuldret enn guvernøren i California.

 

Det kan også være mulig at noen av de dykkende vårfluene (de som dykker for å legge egg) drar med seg ei aldri så lita luftboble når de stuper gjennom vannfilmen. Men hvor langt ut i kvelds/nattetimene dette er synlig, og bør taes med i betraktningen angående imitasjoner vet jeg ikke.

 

Hvis det er noen som synes at dette var en fryktelig tungvint måte å forklare når og hvorfor gullhoder er bra, er jeg helt enig! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...