Gå til innhold

Hekla vårflueklekker


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Jostein Berg

Hei Terje!

Ikke hør på dem, dette er tørrflue god som noen! (Hvis den flyter!) Du begynner å bli litt av en fluebinder, og jeg setter stor pris på de steg-for-steg seriene du legger ut. Pokker så bra!

 

Som et tips har jeg fått fine ørreter på corixa i Renaelva og andre steder. Nå tør jeg ikke garantere hva ørreten tok flua for å være da. Det er jo ei skikkelig feit vårfluepuppe dette. Superpuppan the american way med ben av biots istedenfor hackle eller cds. Dritbra Terje!

 

Har du prøvd å hekle rundt foam? Det er litt kilent, for det er fort gjort å stramme til for hardt. På nymfer er det kjempefint å bruke smeltelim. Ja for å binde dem altså, ikke for å fiske med dem! laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl
Hei Terje!

Ikke hør på dem' date=' dette er tørrflue god som noen! (Hvis den flyter!) Du begynner å bli litt av en fluebinder, og jeg setter stor pris på de steg-for-steg seriene du legger ut. Pokker så bra!

 

Som et tips har jeg fått fine ørreter på corixa i Renaelva og andre steder. Nå tør jeg ikke garantere hva ørreten tok flua for å være da. Det er jo ei skikkelig feit vårfluepuppe dette. Superpuppan the american way med ben av biots istedenfor hackle eller cds. Dritbra Terje!

 

Har du prøvd å hekle rundt foam? Det er litt kilent, for det er fort gjort å stramme til for hardt. På nymfer er det kjempefint å bruke smeltelim. Ja for å binde dem altså, ikke for å fiske med dem! laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

Hei Jostein!

Tusen takk for den særdeles hyggelige tilbakemeldingen, setter stor pris på det. :D:D

 

Nå ga du meg forresten en ny innfallsvinkel her som jeg blir nødt til å teste ut, nemlig å hekle rundt foam. Det skal jeg prøve på, det blir neste prosjekt. Takker så mye for tipset.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jostein Berg skrev:

Har du prøvd å hekle rundt foam? Det er litt kilent, for det er fort gjort å stramme til for hardt.

 

Nå har jeg prøvd, og det fungerer men som du sier det er kilent med tanke på å unngå å klemme ned for mye foam.

Jeg hekla over foamen og tenkte at det kanskje går an å bruke foam også som hode, da er det jo enda mer sannsynlig at den flyter.

Siden jeg ikke hadde noe spesiellt materiale til bein, tok jeg å tvinna noe antrongarn.

 

Til slutt testa jeg denne "prøveflua" i vasken, og den holdt seg i vannfilmen. Regner med at det vil fungere enda bedre i elv hvor overflatespenningen er høyere.

 

Kanskje det er like greit å bruke hackle som bein. Surre det som vanlig hackle foran og klippe av på over og undersiden??????? Øker vel sjansen for at flua flyter enda mer.

 

Terje!

post-0-13949847151667_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...