Gå til innhold

Mikronymfer


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

Gjest AndreBrun

Sant det, Rolf :) For å sitere en eller annen forlengst død klok mann: "Når man går det nye etter i sømmene, så viser det seg at bare sømmene er nye".

 

Samtidig så må man jo si at dette noe ganske nytt, med en teknikk som refererer til små kulehodenymfer, og en tsjekkeraktig teknikk. Noe vi ikke hadde før. Vi har med kulehoder fått anledning til å kraftig fortynge små fluer, som fortsatt ser ut som insekter og ikke en kule med bly :) , og det "gjør seg" når vi skal prøve å etterligne små døgnfluenymfer og div. små tovinge- ting.

 

Og for min del gjør kulehode- greia utrolig mye på troen, mest på grunn av at da kan jeg stå der i regn, vind eller stille vær og vite at tross de små størrelsene så er disse småtassene så godt synlige allikevel at jeg fisker dem som om de ses fra...ja, i hvert fall 30cm laugh.png' alt=':lol:'> (For harren sin del 10cm... he he)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil om at kulehodene gjør noe med "troen" nei! Har selv en lei tendens til å sette på ei kulehodenymfe selv om jeg i teorien burde bruke ei ufortynget flue.

De er bare så effektive iblant. Jeg fisker ofte røye. Når disse er vriene er mikronymfene ofte suverene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere har helt rett.

Dette er ikke nytt, bare fokusen på disse begrepene-

Når jeg er ute å fisker nymfer, sier jeg oftere og oftere at jeg "nymfer med kort line" (kort-line nymfing), da dette er nærmere sannheten enn at jeg fisker "tsjekkisk". Men iløpet av de siste årene er "tsjekkisk nymfing" nærmest blitt en mer eller mindre feilaktig betegnelse på alt mulig rart. Ihvertfall så lenge det omhandler fortyngede fluer bundet på kurvet krok. :?

 

Selv tsjekkern'e (årets Verdensmestre i Portugal VM) er nok svært fleksible hva angår nymfeteknikker. Jeg har sett dem bedrive enormt effektivt "kort-line" tørrflue fiske også. Mye bedre enn noen nordmann klarte i VM Slovakia 2004.

Alt handler tydeligvis i stor grad om kontroll. Total kontroll over en svært så dragfri flyt. Og det er faktisk enorm artig. Vel og merke der forholdene tillater det.

 

Men la det ikke være noen tvil: Mikronymfer (tynne og fortyngede, gjerne med et ørlite gullhode, fluer bundet på relativt små kroker) er ikke en erstatning for PT #12 og 14. Bare et supplement. :D

De siste årene har jeg tilbragt mye av vinterfisket mitt til å oppsøke kald, men feit og fin vestlandsørret, med nettopp nymfer i alle størrelser og fasonger. Det meste virker til forskjellige tider, på forskjellige steder. Men kortlinenymfing er viktig for størst mulig grad av dragfri presentasjon, dersom det er viktig. Noen ganger er det jo det- Det vet jo vi fra fiske med tørre imitasjoner.

 

I år skal jeg bare sige rundt i kajkken min og kose meg med sjøaure og lyr. Forhåpentligvis en og annen torsk laugh.png' alt=':lol:'> Og da skal det verken være dragfritt, smått eller tørt :shock:

Vi gleder oss over at solen snur om en ukes tid, og sier "God Jul"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sant nok sjef :) Legger til at vi her har fortsatt + grader og vaking på skauen hihi.... PS. Micronymfer er fra krok 20 og mindre... Større er rett å slett nymfer i små krokstørrelser :) Pirke..pirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...