Gå til innhold

Følsom tupp


Shadow

Anbefalte innlegg

Når man leser beskrivelse av stenger får man ofte servert at stanga har en følsom tupp. Det er sikkert flere enn meg som har reflektert over hva dette egentlig betyr.

Hva legger dere i det?. Er det en spenstig tupp?, eller en myk slafsete tupp som man vil gi en positiv beskrivelse av?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis et vanskelig spørsmål......Ikke engang i butikkene som selger stenger gir noe entydig svar på dette. :shock:

Når ikke noen her heller, som sitter på mye kunnskap, har reflektert over det så forstå jeg hvorfor ikke butikkene heller kan svare på det. :shock: :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Når man leser beskrivelse av stenger får man ofte servert at stanga har en følsom tupp. Det er sikkert flere enn meg som har reflektert over hva dette egentlig betyr.

Hva legger dere i det?. Er det en spenstig tupp?' date=' eller en myk slafsete tupp som man vil gi en positiv beskrivelse av?

:roll:[/quote']

 

Hei Shadow!

Jeg har en ganske følsom tupp. Med det mener jeg at det ikke skal så mye til før det smeller. :D

 

Dette er tvilsomt hva som menes i de testene du har lest. Akkurat hva de mener er ikke så godt å si. En mjuk tupp som på den stanga jeg har gir i hvertfall ikke noen spesiell følelse av hva som skjer med snøret. Dårlig med forplantninger nedover i stanga og ut i hånden. Nå er den riktignok følsom for overbelastning, og slik sett følsom, men det er vel kanskje ikke dette som menes heller. (Utrolig dum betegnelse egentlig. Følsom tupp? :twisted: )

 

Står taperingen til stanga og tuppen i et slikt forhold at tuppen er stiv, altså ufølsom tupp ( :roll: ) bør dette kunne gi tydeligere signaler til hånden, og slik sett gir en ufølsom stangtupp en sterkere følelse av følsomhet enn en følsom tupp. :cry:

 

Håper du får følelsen av å forstå dette litt bedre nå. Og forstår du ingen ting av det jeg skrev, så kan jeg forsikre deg om at det ikke var meningen å være ufølsom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg tolker det slik at en følsom tupp liksom gir bedre kontroll ved nøyaktig kasting, men dette går ikke utover den kraftulle bunndelen som sikrer deg laaange kast?? Alt i ett! Tror det er dette de prøver å fortelle oss. Det er jo et moteytrykk uten like. Men likefullt et uttrykk man liksom forstår ute å klare å gi noen skikkelig beskrivelse av det. Har lest flere tester der det står: "En deilig stang" f.eks. Min erfaring er at de fleste stenger man får på markedet i dag er ganske bra uansett pris. Og mange kommer jo fra de samme fabrikkene produsert på spesifikasjoner på andre stenger. Smak og behag her altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Nicolaj!

Jeg tror du har helt rett her. For ordens skyld nevner jeg at mitt forrige innlegg var et forsøk på å være morsom på bekostning av et idiotisk uttrykk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes beskrivelsen til Jostein om at tuppen skal gi beskjed videre ned i stanga om hva som skjer med snøret burde være malen for et slikt ( tåpelig :) ) utrykk. Men slik er vel 95% av stengene i dag bare man har lært seg å bruke stanga og tolke de signalene den gir.

Konkluksjon: Et tåpelig utrykk på noe som nesten alle moderene stenger har laugh.png' alt=':lol:'>

 

Og siden det er flest mannfolk her på forumet så kjenner man vel til at det er tuppen som garantert er mest følsom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Shadow,

Når man leser beskrivelse av stenger får man ofte servert at stanga har en følsom tupp. Det er sikkert flere enn meg som har reflektert over hva dette egentlig betyr.

Hva legger dere i det?. Er det en spenstig tupp?, eller en myk slafsete tupp som man vil gi en positiv beskrivelse av?

Dette er eit kanonspørsmål.

Typisk spørsmål så ingen kan svare skikkelig på :)

Dette har iallefall eg ikke tenkt på i det hele tatt :) flott tråd Shadow :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...