Gå til innhold

Suldalslågen


Anbefalte innlegg

Gjest øystein

Har vært der noen dager og jeg har fått en fin fin 800grammer, veldig lite aktivitet enda, litt steinfluer ingen døgnfluer få vak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800 grammer er ikke verst uansett  :) Selv om d kanskje er vanligere med litt større der  >:( Fikk selv en på rundt 300 der for to år siden. J.... irriterende når d e sjeldnere å få en på 300 enn en på kiloet. Vet forresten om en fisk som jeg skal lure i år. Håper den står der ennå  :) Tar nok med oss lavvoen opp om en ukes tid tenker jeg. Sees kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal fiske Suldalslågen ei hel uke, fra 11.06. Har aldri fisket her før, men har jo opp gjennom årene hørt og lest litt av vært og må inrømme at forventningene er høye. Blir også årets først ordentlige tur, der jeg kan fiske mange dager i ro og mak. Skal bli bra.

 

Trenger imidlertid noen tips på hva slags klekkinger som er mest sannsylig i denne perioden, eventuelt hvilke fluer som viser seg gode der borte. Har blitt fortalt at Suldalslågen er en relativt kald elv. Dermed har jeg ikke de største forventingene på at døgnflueklekkingene har fått skikkelig fart såpass tidlig, men så har det jo vært en tidlig vår.

 

Noen som er generøse nok til å fortelle litt om dette?

 

Hilsen

Bjarte Austvik

Kristiansand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Hei Bjarte.

 

Elva er kald og stor, det er godt mulig at du treffer de første baetisene i den perioden du skal være i elva dersom du er heldig så er det en bitteliten kjangs for at du får med deg noen aurivillier dersom du ikke møter på noen av disse så er det stort sett bare steinfluer som får fisken til å vake.

 

Det finnes desverre ikke mygg i elva som er store nok til at fisken gidder å spise dem :'(

 

Det er viktig at du roer ned forventningene til denne elva da den er en tolmodighets prøve av de skjeldne, det er et stykke mellom fiskene og klekkingene er små så du må forberede deg på en del ventetid langs bredden.

 

Oppfordrer deg til å ikke blindfiske da dette skremmer for mye fisk bruk heller noen timer på å vente på vak, fisken står som regel langs bredden og dersom vi skremer den så flytter den bare til mitten av elva og dær når vi den ikke, suldalslågen er litt spessiel da det er milliarder av standplasser og få fisk noe som gjør at fisken ikke nødvendigvis kommer tilbake til samme plass som før den ble skremt.

 

Når det gjelder fluer så er ikke fisken i suldal spess kresen, vanlige fallskjermdøgnfluer funker godt, fluer som gir eg godt avtykk i vannet er kansje en fordel da det skjelden er vindstille på vestlandet :P.

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5052.0

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4201.0

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var rask.

Takker for info.

Selv om tørrflue alltid er gøy, er jeg ingen purist, og dukker fort ned i nymfeboksen om det ikke vaker. Men ser helt klart poenget dit med at jeg dermed skremmer fisk.

 

Kjønner du har vært mye i området. Så om motet svikter for meg i Suldalslågen, kanskje du vet om andre og mindre elver i nærområdet som du anbefaler?

 

Bjarte

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det er ikke flere elver i områdene rundt suldal som har stor fisk desverre, men du kommer til å kjøre forbi noen gode elver på veien til suldal flere av elvene i stavanger/jæren området har flotte ørreter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuslet langs bredden av lågen lørdag og søndag. Nokså labert med vak. To vak. :-\

 

Fikk prøve på en som vaket midt i elva. Den så jo tilsynelatende flott ut. Men jeg feilet i år også ;D

 

Kompisen fant en Marginata, og ellers var det flust med steinfluer.

 

Allikevel en fin tur.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...