Gå til innhold

En ørret fisker som trenger litt hjelp


Gyrd

Anbefalte innlegg

Jeg bor på et sted som heter Askøy og der er det en god del vann som inneholder ørret :) men problemet er det at den ikke vil bite uansett hva jeg prøver vil den bare ikke ta fluen  :( jeg begynner og lure på om dette er verdens mest kresne fisk :-\

Så jeg lurte på om du hadde noen tips til hvordan jeg kan kroke en av disse nydelige skapningene :)

Vannet er stille og ørretene i det er ca 20-60 centimeter lange :)

Her er noen bilder av vannet

post-2017-13949849551922_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Hei.

Les litt om myggfiske her inne på siden, og prøv å se etter fjærmygg når du er ved vannet.

Se om du finner fisk som vaker på samme plassen flere ganger, og se etter hva den tar på.

 

Bruk god tid, og ikke stress vist du finner en fisk som holder seg #steady" :)

Når du først finner ut av dette, så løsner det nok skikkelig.

 

Det klekker sikkert en del døgnfluer også, som du også kan lese om her inne på denne siden.

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh the envy :'(

 

Venter bare på at jeg skal ta min første på flue :P

 

med andre ord, du har tatt fisk i år, bare ikke med flue..?  ;) Hva fisker du med da? hehe..

 

Vel.. Venter på at jeg skal ta min første med flue.. min aller første.. med flue :rolleyes:

Har bare vært en liten fisketur (mye jobbing), da fisket jeg hovedsaklig med myggklekkere uten hell.. Det kan ha noe med forholdene og det faktum at jeg er ny på området.  :)

 

*tidligere sluk/dupp-denger*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

årets første var tilfeldigvis min første på flue så det er bare og prøve seg fram ;D

kommer til slutt ;) selv om jeg en stund holdt på og miste håpet innimellom når det kokte rundt meg og mine fluer ble liggende igjen urørt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

årets første var tilfeldigvis min første på flue så det er bare og prøve seg fram ;D

kommer til slutt ;) selv om jeg en stund holdt på og miste håpet innimellom når det kokte rundt meg og mine fluer ble liggende igjen urørt :(

 

Kan jo egentlig ikke annet enn å gratulere!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :) noen som har noen tips om hvordan jeg kan få strekket ut fortomen når jeg kaster?har prøvd mye rart men får det ikke til ???

Prøvd friksjon?

Holde fortommen med begge hendene for så å dra i den slik at den blir varm. Etter noen runder stopper du og strekker fortommen med relativt god kraft slik at fortommen retter seg ut.

Fungerte for meg i alle fall  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei :) noen som har noen tips om hvordan jeg kan få strekket ut fortomen når jeg kaster?har prøvd mye rart men får det ikke til ???

Prøvd friksjon?

Holde fortommen med begge hendene for så å dra i den slik at den blir varm. Etter noen runder stopper du og strekker fortommen med relativt god kraft slik at fortommen retter seg ut.

Fungerte for meg i alle fall  :)

tusen takk:)men jeg får eller ikke strekt den ut når jeg kaster??? den ligger bølgevis på vannet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei  noen som har noen tips om hvordan jeg kan få strekket ut fortomen når jeg kaster?har prøvd mye rart men får det ikke til

 

Om det är i själva kastet den inte sträcks kan du testa att dra till i linan du håller i linhanden. ett litet ryck just innan skarven mellan fluglinan och fortommen landar på vattnet. Ryck/dra ungefär 15cm med handen. Jag har fått detta tipset, men har inte hunnit testa det in action, men det låter rimligt. Drar man lagom fort, och inte piskar vattnet så skall tafsen sträcka fint. Så testa det och säg om det funkar så jag vet sen ;D

 

Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jag misstänkte nästan det :)

 

Ja.. alltså, det beror kanske på vart man fiskar, men fiska rman i strömmande vatten vill man ju inte ha en stripande fluga, utan då är ju kurvor helt rätt då detta ger en längre drift. I stilla stående vatten borde det ju också gå bra,  imho, så länge inte fortommen går förbi flugan utan håller sig mot fiskaren. Finns ju specialkast som skall ge kurvor på linan. Fismens kastfilm visar ett sånt tex. :)

Men om du vill ha sträckt tafs så kan du ju testa att sakta ner linan precis innan den sträcker ut helt, så det inte blir ett stumt stopp utan en bromsande effekt. Kanske fungerar det, jag är själv en nybörjare , men jag har pluggat flugkastning hela vintern nu och det låter iaf vettigt i min (desvärre ganska snurriga) hjärna! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...