Gå til innhold

Fluesnøre til tørrfluefiske


Toggi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har blitt bitt av tørrfluefiske og det som irriterer meg endel er at snøret mitt er dårlig på korte kast og mer enn bra nok på lange kast fordi klumpen er lang. Snøret er et Guideline Highwater. Du må ha mange luftkast på korte kast. Jeg er ute etter et snøre med begge egenskapene. Altså i pose og sekk( To luftkast og ut med det og holde mye snøre i lufta)

 

De som er til vurdering er:

 

Snowbee xs prestige

SA.Trout eller Ultra4

SA Gpx

Hardy Dry

Rio kanskje???

 

Setter pris på tilbakemeldinger evt erfaringer.Sikkert noen bra snører som jeg har glemt å nevne.

 

Merke spiller egentlig mindre rolle bare det har disse egenskapene. Prisen er uvesentlig.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

De jeg har besterfaring med til tørrfluefiske er Lee Wulff "Triangle Taper" (lang klump og fronttapering), Rio "Selective trout", Ashima (heter vel Foxtail nå) og Airflo "Tactical trout" (ridgeprofil)......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Toggi.

Til det nære tørfluefiskeri er der nogle special-liner, der netop er lavet med henblik på at spænde stangen med lidt line udenfor topøjet..... og altså til korte kast.

Loop har lavet "Opti Stream" og Guideline har lavet "Presentation".

Begge har korte klumper.

Om du vil have en mere allround-line, der både tilgodeser dit behov for korte kast og også magter laaaange kast, kan du forsøge dig med "S.A. GPX", der i vægt ligger lidt tungere end normal-linerne.

Held og lykke i din søgen ;)

MvH Torben Slyngborg, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Tusen takk for gode forslag, jeg vil ikke ha for kort klump heller. Testet GL Presentation,ble for kort klump. Kanskje en klump som ikke er forlang og har en stabil tapering frem til runninglinen. Stabiliteten gjør at man selv med altfor ikke laang klump kan holde masse i lufta. Høres kanskje for "lovende" ut,men noen snører har vel slike egenskaper?

 

Tusen takk for innspill folkens!!

 

Vurderer å få testet et Lee Wulff TT, de som liker det mener det er helt unikt.

 

Ridgelinen og er jo meget interessant, har prøvd Gpxen og jeg likte det. Men det var liksom ikke århundrets snøre i mine øyne, vil ha noe JEG BARE MÅÅÅ HA.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Tusen takk for gode forslag, jeg vil ikke ha for kort klump heller. Testet GL Presentation,ble for kort klump. Kanskje en klump som ikke er forlang og har en stabil tapering frem til runninglinen. Stabiliteten gjør at man selv med altfor ikke laang klump kan holde masse i lufta. Høres kanskje for "lovende" ut,men noen snører har vel slike egenskaper?

 

Tusen takk for innspill folkens!!

 

Vurderer å få testet et Lee Wulff TT, de som liker det mener det er helt unikt.

 

Ridgelinen og er jo meget interessant, har prøvd Gpxen og jeg likte det. Men det var liksom ikke århundrets snøre i mine øyne, vil ha noe JEG BARE MÅÅÅ HA.

 

 

Torgeir

 

Hei Torgeir!

Nå har jeg brukt Ridge Line tacktical trout på 5 turer og jeg er solgt.

Knall bra snøre, som glir som bare pokker og som ruller over nydelig slik jeg ser det.

Klumpen er 11,5 meter. Snøret er glimmrende til presentasjons kast og også lengre kast.

Det som er mest suverent er at coatingen er slik at du kan bare glemme å smøre snøret på evigheter, det bare glir og glir.

Jeg bruket Ridge Line Distance i hele fjorårsesongen uten å smøre det en enseste gang og syntes det snøret var helt suverent. Etter å ha brukt tacktical trout på noen turer mener jeg at det faktisk er enda bedre, da det ruller over bedre på litt lengre kast samt at det har knall gode egenskaper også på korte kast.

 

Anbefales.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois

 

Tusen takk for  svar. Det Ridgeline høres helt suverent ut, akkurat det jeg er  ute etter :)

 

Takk for god forklaring Terje, greit å prate om noe annet enn Renaelva hele tida ;)

 

Og Loop snører skal sjekkes ut.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og Loop snører skal sjekkes ut.

 

 

Hej igen Toggi.

Jeg kender desværre ikke Ridgelinen ???

Men Loop Opti Stillwater er en fremragende line, jeg selv bruger og har anbefalet i en anden tråd. ;D

Den har ligesom GPX en lidt tungere vægt (efter min mening!!!) , men præsenterer fantastisk på både kort og lang afstand...,- du må prøve den ;)

Jeg bruger den selv i #4 på min Loop greyline 490, og de passer perfekt sammen :-* :-* :-*

Mange Hilsner

Torben Slyngborg, DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torben

 

Takk for info :)

 

Det er mulig jeg skal kjøpe en Loop Greyline i klasse 5 så det er godt å vite at dette snøret passer så bra til den stanga.

 

Burde jeg kjøpe et 5 snøre til den da???

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torben

 

Takk for info :)

 

Det er mulig jeg skal kjøpe en Loop Greyline i klasse 5 så det er godt å vite at dette snøret passer så bra til den stanga.

 

Burde jeg kjøpe et 5 snøre til den da???

 

Torgeir

 

Hej Toggi.

Ja, efter min mening passer de perfekt sammen :-*

(PS: jeg har kun fisket med Greyline og Stillwater i #4)

MvH Torben Slyngborg, DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Da er tactical trout bestilt i klasse 4 og 5. Jeg venter i spenning, jeg fikk en GOD pris så dette er ikke så mye bingo for min del. Prøvde det på messe og det virket lovende.

 

Takker for tips fra forbruker inspektørene, nå skal jeg som er "kastenisse"  vurdere pm detgår an åkaste 30+ med dette snøret.Altså 3 meter backing i tillegg.....

 

 

Neida, bare kødda....

 

 

Tror jeg kan kaste Tiemco smøremiddel nå...he he

 

Tusen takk for hjelpen folks.

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei

 

Snøret er prøvd på 2 turer og det virker svært lovende :)

 

Litt kortere klump enn jeg er vant og det liker jeg fordi i tørrfluefiske så er få luftkast et must når man kaster på ørret som ikke vaker steady.

 

Litt dårlig glid,men hørt det bare blir bedre, bedre og enda bedre ;D

 

 

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...