Gå til innhold

Flytesnøre


andré

Anbefalte innlegg

  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hei

 

Hva har du prøvd som du liker før?

Lang klump? kort klump etc...

Veldig greit å vite, som du vet selv. Snører er latterlig overpriset.

 

 

Mvh

Torgeir

Hva mener du med overpriset ?

Hvor mye tjener du pr time? Hvor mangen timer må du jobbe for å tjene opp penger til et snøre? Dette er ikke for å være frekk, men er det så veldig durt med et snøre som koster 500-800 kr og varer en hel sesong for folk som fisker mye?......sikkert tre sesonger for en som ikke er helt klin gal på fiskefronten? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Har en Vision GT4 klasse 4 og skal kjøpe nytt flytesnøre. Noen som kan gi meg tips på et som passer godt til stanga? Jeg fisker for det meste i skogsvann etter ørret, men har også noen turer i elva i løpet av sommeren.

 

På forhånd takk!

 

Siden du fisker en del i skogsvann som meg så vil jeg annbefale Rio Grande.

Det er godt og kaste med,presanterer bra og det er lite minne i det.

Ferdig løkke,camo farget og den yterste delen spesielt deseignet for og flyte bedere

koster ca 550-600kr.

Har brukt det i2 sesonger nå og er fornøyd.

 

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Henning

 

Synes snører er dyrt ja. 500kr er en maks pris. Guideline Highwater pluss endel SA snører er for dyre p.g.a at kvaliteten rett og slett kan være ræva...

 

Et eksempel, Fosse her på forumet kjøpte for noen uker siden et SA gpx. Det er alt annet enn billig.

Ikke den grønne varianten. Fosse og jeg var på tur, snøret sleit tvert av p.g.a noen busker... hmmm!

 

Jeg kjøpte et Rio snøre til 600 kr, 1,5 mnd etterpå var snøret krakkelert...

 

Man baetaler altså 600 kr-900kr for ting som ikke alltid er verdt det.

Jeg har testet et lass med div merker og snøreprofiler, hvorfor skal et klart snøre på www.dan-tackel.com koste 199 svenske kr og et klart av samme kvalitet koste 800 kr her hjemme.

 

Har selv testet begge og de er utrolig like, ja jeg vet om faktisk fiskere som helt klart mener det klare fra dan-tackel er bedre kvalitet.

 

Hvor er logikken når spranget på pris har så stor forskjell?????

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Jo logikken ligger her- Tundra kjøper snørene fra fabrikant, butikken kjøper snørene av Tundra og du kjøper snøret i butikken.

 

Dantackel kjøper snørene av produsentene- du kjøper snørene av Dantackel. Det blir mange arbeidsplasser av slikt, mange skattekroner og for ikke nevne momspenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hva har du prøvd som du liker før?

Lang klump? kort klump etc...

Veldig greit å vite, som du vet selv. Snører er latterlig overpriset.

 

 

Mvh

Torgeir

 

Har brukt SA Ultra4 frem til nå. Brukbart fornøyd, men lurer på om det finnes noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre.

 

En kompis har Vision GT4 #4 9' og han bruker SA GPX. Han brukte Ultra4 før, men syns det er lettere å lade stanga med GPX.

 

Jeg har prøvekasta stanga/smøret hans og det er absolutt en god kombinasjon. Det funker veldig bra på korte og medium lange kast.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre

 

Jeg tror Ridgeline tactical trout passer stanga di utifra den aksjonen du beskriver, jeg synes snøret er meget bra. Testet snøre vs gpx på 3 forskjellige stenger. Og følte ridgelinen lå et hakk foran på alle.

 

Bare min erfaring, håper du har mulighet til å teste før du kjøper.

Vi har jo alle vår egne unike kasteteknikk ;D

 

Lykke til!!

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre

 

Jeg tror Ridgeline tactical trout passer stanga di utifra den aksjonen du beskriver, jeg synes snøret er meget bra. Testet snøre vs gpx på 3 forskjellige stenger. Og følte ridgelinen lå et hakk foran på alle.

 

Bare min erfaring, håper du har mulighet til å teste før du kjøper.

Vi har jo alle vår egne unike kasteteknikk ;D

 

Lykke til!!

 

 

Mvh

Torgeir

 

Hei Toggi

 

Hører mye positivt om Ridgdline snørene,kanskje jeg må prøve det selv neste gang :).

Kan du si noe om minne i snøret?Det er viktig for en som fisker mye i stillle vann :).

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For en som har gått fra Guideline Highwater til Airflo Ridgeline så opplever jeg Ridgeline med lite minne.

Anbefaler deg uansett en strekk hvis du føler litt minne.

Men etter 3-5 dagers bruk så lå snøre mitt rimelig rett på vannet, til min store glede ;)

 

Altså, jeg oppfatter snøre som så å si minnefritt.

Eneste jeg kan klage på er at tuppen har en tendens til å  synke, ikke mye(litt)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

For en som har gått fra Guideline Highwater til Airflo Ridgeline så opplever jeg Ridgeline med lite minne.

Anbefaler deg uansett en strekk hvis du føler litt minne.

Men etter 3-5 dagers bruk så lå snøre mitt rimelig rett på vannet, til min store glede ;)

 

Altså, jeg oppfatter snøre som så å si minnefritt.

Eneste jeg kan klage på er at tuppen har en tendens til å  synke, ikke mye(litt)

 

 

Mvh

Torgeir

 

Takker for svar,da skal jeg prøve det neste gang ;).

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Airflo sine Ridge snører både i DT og WF. Tror jeg har 5 stk. Prøv gjerne et slikt på stanga di. Dersom du er veldig usikker og ikke har lyst til å kaste bort endel penger på et snørekjøp som ikke stod i forhold til egne forventninger og ikke minst det som produsent/leverandør lover, så besøk en butikk som tilbyr prøvekasting.(uuææææ...lang setning dette, ikke fortell noen at jeg jobber som lærer ;))

 

Når det gjelder minne på fluesnører og fiske på stille vann, så hender det at jeg ønsker eller foretrekker slike snøer noen ganger. Du kaster ut og presenterer flua på vannet(det siste er veldig viktig) sakte dannes krøllene på lina som gjør at flua trekkes mot deg på en meget forsiktig måte. Mulig jeg er sær, men jeg tør påstå at et fluesnøre med moderat minne noen ganger kan være å foretrekke. Veldig mange er sikkert uenig og det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Opplevd det samme  jeg, og noen ganger er det faktisk positivt JA.

 

Det viktigste er at vi er fornøyde med det vi har ;)

Har opplevd f.eks snører med utrolig rå profiler, men da er seff minne et problem.

 

Når det gjelder snører så er det liksom alltid en ting  galt.

Ridgelinen er veldig  stum, den glir  suverent, har en fin klumplengde. Det som gleder meg mest med denne lina er at den passer til både korte kast og lengre kast.

 

At den bråker fælt synes da ikke jeg, du blir vant  til det. Ble positivt overrasket jeg,  trodde snøret skulle bråke  som et  "lokmotiv" , men der tok jeg HELT feil gitt ;D

 

Min beskrivelse er av Ridgeline tactical trout  klasse 4  og 5(har begge klassene)

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnflua

 

Da er nok tactical trout snøre for deg. Du bør teste først, håper du har mulighet til det. Sikkert en butikk  som har demo snører. Hvis ikke så kan jeg sende deg et for test.

 

Bare fordi jeg er snill ;D (er ikke sponsa og alt det der)

 

 

 

Mvh

Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også Airflo sine Ridge snører både i DT og WF. Tror jeg har 5 stk. Prøv gjerne et slikt på stanga di. Dersom du er veldig usikker og ikke har lyst til å kaste bort endel penger på et snørekjøp som ikke stod i forhold til egne forventninger og ikke minst det som produsent/leverandør lover, så besøk en butikk som tilbyr prøvekasting.(uuææææ...lang setning dette, ikke fortell noen at jeg jobber som lærer ;))

 

Når det gjelder minne på fluesnører og fiske på stille vann, så hender det at jeg ønsker eller foretrekker slike snøer noen ganger. Du kaster ut og presenterer flua på vannet(det siste er veldig viktig) sakte dannes krøllene på lina som gjør at flua trekkes mot deg på en meget forsiktig måte. Mulig jeg er sær, men jeg tør påstå at et fluesnøre med moderat minne noen ganger kan være å foretrekke. Veldig mange er sikkert uenig og det er helt greit.

 

Jeg er nok litt uenige med dere her, og synes minne på et snøre under stillevannsfiske kan være et problem. Dersom jeg kaster flua ut for at den skal ligge i banen til en beitende fisk er det en stor ulempe om snøret krøller seg og dra flua ut av banen. Ofte kan det jo ta lang tid før fisken er der igjen. Feks under myggfiske. Nei vil jeg at flua skal komme sakte mot meg vil jeg helst styre dette selv.

 

Mvh

Rolf j. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...