Gå til innhold

Mark vs flue..?


jonmh

Anbefalte innlegg

Jeg fisker innimellom i reisaelva, og nå er det sjøørretfiske som gjelder. Har kun fått meg en tur i elva i høst (31. august), og det ble 3 fine SØ på flue (nå skjønner jeg hvorfor jeg hadde 4 stk Mickey Finn liggende i SØ-boksen). Det jeg lurer litt på er som følger: fra 1. september er det lov til å fiske med mark i elva, og de som kjenner elva mener at etter denne datoen er det helt umulig å få SØ på annet enn mark(!) Jeg har selv ikke fått prøvd meg etter denne datoen, men tenkte meg en tur til uka. Jeg har vanskelig for å tro at SØ som kommer opp elva etter denne datoen (og forsåvidt fisk som har stått ei stund) tenker no sånt som "nå skriver vi september, og det eneste vi skal proppe i oss er mark"! Kan det virkelig være sånn? Noen som har vært borti "fenomenet"? Jeg stiller meg iallfall svært tvilende til påstanden, og akter å motbevise den, med en Mickey Finn på lur  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Jeg vet foresten ikke om fåregående svar er overførbart til Sjøørret men jeg ville jo tro det.

Hvis du ser på statistikken på laks tatt i Numedalslågen på WWW.brufossfiske.no vil du se at det er påfallende flere laks tatt på mark den senere tiden en tidligere på sesongen, hvor flesteparten er tatt på flue. Døm selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen tvil om at mark fungerer utmerket sent på sesongen. Men under skumrings/ nattfiske tror jeg flue kan være vel så givende. Prøv med sorte zonkere med muddlerhode og lignende, gjerne litt "oversized". Ellers har jeg hatt noen heftige opplevelser med Streaking caddis, bundet svart med fluoriserende grønn butt.....

Mickey finn har jeg hatt mest hell med når det er lyst ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk da!!

 

Mark fiskes som regel dypere enn med flueline selv om man fisker med synkeliner.

 

Altså, høyden er med i bildet her. Ikke agnet. Derfor er ikke agnet/flua så viktig, men høyden du fisker i og man kaster lengre og flere gang pr time med mark siden man tar et kast..

 

synsing ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...