Gå til innhold

Fisking med to fluer på fortommen


Gjest FlueJimFlue

Anbefalte innlegg

Gjest FlueJimFlue

Hei folkens!

Lurte litt på hvilke mål som er mest funskjonelle for fluefiske med 2 fluer på samme line

Så dette blandt annet på Andre's ørretboms samt Hywel Morgan i en film tilbake

 

Sikkert noe dere konkuranse fiskere kan svare på...

 

er litt grønn på dette, men har da fisket litt med 2 fluer før ..

 

Setter pris på all info!

 

:) :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fluefly,

Varierer egentlig litt.

I vann med synkende line, evt flyt og polyleader eller annen tapert fortom, ønsker jeg å ha minst ifra 1,5- 2 meter imellom fluene.

Jeg fisker også mye med 3 fluer... Fisker jeg inn i bergveggen er det naturlig å ha de to ytterste fluene nærmere, ellers så ser aldri fisken som står klin i fjellet den midterste...og det er jo dumt siden den er knytt på ;D

Fisker jeg ifra land og ut mot en marbakke, er lengre avstand å foretrekke. Presentasjonene blir bedre også, og man dekker et større nedslagsfelt ;)

Til sjøørret ser jeg at dette prinsippet om relativt lang (1,5-2 mtr)avstand funker godt.

 

I elv varierer det mer. Fisker jeg tørt, med nymfe kan avstanden være både bare en halvmeter og opp til rundt 1,5-2 meter ifra tørrfluen til nymfen.

Nymfing idag, vinterkald ørret, brukte jeg ikke mer enn ca 50-70 cm mellom fluene. Rett og slett for å ha kontroll, minst mulig slark på fortom under vann, da har du ikke sjangs til å merke fisken. Når den er så små spist som nå (kan også gjelde harr midtsommers), så er det vesentlig å kunne kjenne fisken.

Utslag på fortom ser man bedre seinere på sesongen, når fisken tar hardere eks under en klekking. Da kan avstand mellom fluene samt

antall meter flueline på vannet (VIKTIG) være litt enklere å tillate mer av.

Ut å prøv!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Takker Stig!

Skal lage meg en ny etter din oppskrift som sikker funker mye bedre enn min

da presentasjonen ble heller lei ;)

Skal ut i helgen å prøve dette jeg...

 

Er det ikke litt lett at de henger seg opp når en bruker 2 fluer?

bandt etter en fletting som Hywel Morgan viste i filmen men

kan være at de var litt for lange ... ser at du bruker dem kortere enn meg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra tid til annen henger ting seg opp, men sjelden et problem.

Man venner seg fort til å tenke på dette under kasting. :)

Husk bare på aerodynamikken i det. Kan være effektiv å nymfe med den tyngst/største i midten (drar den ytterste med ned, får en livlig gange) men dette gir også mest line trøbbel. Bruker jeg bare til type Tsjekkisk nymfing.

 

Kaster jeg i vann/sjø, har jeg alltid den tyngste/mest aerodynamiske ytterst.

Og ett tips til: På siste kastet (lengre kast) holder jeg litt igjen i linen, rett før jeg ser at kastet er "utladet". På denne måten får du alltid det til å se pent ut, når ytterste flue lander ytterst, det er tross alt ,meningen :D

På blikkstille vann/sjø, er dette betydningsfullt :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Toppers Stig

Mange gode tips som jeg skal ut å prøve snarest

Fisket ørret i dag da jeg så noe som kunne ligne på et vak men ble ingenting

men fikk kastet en del av en heller rusten kastehånd ;D

 

Det med og holde igjenn linen var egentlig et genialt enkelt trix

bruker også tipset til Hywel på siste kastet så fører jeg stangtuppen pekende nesten i vannet

da ruller det mest over så fortommen får strekt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...