Gå til innhold

Bonefish - enkelt, billig og j*** morro


lassekr

Anbefalte innlegg

Var på en slappe-av-tur til Mexico og Belize hvor planen var å fiske litt innimellom. Vi dro litt rundt hit og dit med buss og båt fra Cancun og Mexico i nord til Placenzia og Belize i sør. Måtte forøvrig ta fly til Cancun i Mexico, men selv det var rimelig (ca 5500).

 

Fra Cancun dro vi rett sørover til ei øy i belize som heter Caye Caulker. Jeg hadde gjort litt research på forhånd og funnet ut at guidene der var noe billigere enn i Mexico og lenger sør i Belize. Vi gikk raskt inn på øyas eneste fluefiskesjappe og snakka med en trivelig fyr som satt oss opp med en guide et par dager frem i tid. Før den tiden sa han at det var masser av bonefish som man kunne fiske på rundt på øya, uten guide og båt.

 

Han hadde rett i det. Jeg fikk den første og største bonefish'en på det det første skikkelige kastet (egentlig det andre da det første var et realt køddekast). 4-5 pounds eller omkring 2kg veide den og var visstnok en god størrelse for dette området av Belize. Vi hadde ikke peiling, men morro var det. Ikke lenge etterpå fikk vi et par til fra samme brygga, dog noe mindre, men uten å ha betalt en krone og uten å ha gjort annet enn å se etter noen halefinner og kaste en eller annen merkelig flue i den retningen. Det syntes enkelt og var jævlig morro. Fra den samme brygga fisket vi en 10 -15 Bonefish i dagene som fulgte. Alt vi gjorde var å gi mannen som eide pirn en flaske pils. Greia var visstnok at alle brygger/pirer i Belize er offentlig så ingen kan nekte deg å bruke de. Det er uansett hyggelig å gi noe tilbake til en fyr som ga oss en uforglemmelig opplevelse og fantastisk fiske.

n904455322_2218159_6002.jpg

 

Veldig uprofesjonelt, Fisken er to ganger rundt bryggestolpen og 5 meter under brygga ;D

 

Dagen med guide kostet oss 300 dollar (prisene i Mexico og andre steder i Belize var visstnok noe høyere) for begge to i en hel dag fra 08 til 16 inkludert mat. Det var vel verdt å bruke penger på guide i og med at man kommer seg rundt til de "flats'a" som man kan vade på og får mange gode tips. Interressant var det når det gjaldt fluevalg så sa han at det spilte liten rolle. Jeg hadde fylt opp boksen min med diverse farger og drit av Gotcha, Crazy Charlie, bitters osv.. Men han kikke bare ned i boksen og sa: "They're all good, it's the same which one you pick". Jeg tenkte på noe lignende en kompis av meg sa en gang: "Hvis han ikke vil ha denna, så kan det være det samme". Jeg tok ihvertfall ut den samme brune lille kødden jeg hadde brukt hele tida og den funka. Det blei en 4-5 fisker på oss hver på den guida turen. Fiskene på de grunneste flatene(<30cm) var ofte større og litt vanskeligere å få da man måtte være mer presis og flua satt seg ofte fast i gresset som vokste der.. Mot slutten av dagen fikk vi dytta en 10'er stang i hånda med en krabbeflue diger som en kvinnes knyttneve i enden. Vi skulle speide etter permit som cruisa i overflata. Og det gjorde vi. Stod ihvertfall og speida, uten egentlig å ane hva vi skulle se etter da han ropte: "Quick, straight ahead 50 feet!" De gigantisk skyggene i vannet flytta seg etter hvert mot krabba som "svømte" i overflata???, men fisken trakk seg i siste lita. Jeg var nesten litt letta. Guiden sa beistet var på 20-30 kilo og at vi sannsynligvis måtte kjøre etter den med båten i en time for å få den opp. Så alt i alt var det kanskje like greit.

 

De neste dagen blei det mye fisking rundt øya og mye bonefish også. Enkelt, billig og jævlig morro. God tur!

n904455322_2218177_296.jpg

 

n904455322_2218167_7926.jpg

 

n904455322_2218175_9811.jpg

 

n904455322_2218163_6984.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...