Gå til innhold

Helt tyst, eller..?


Lars_

Anbefalte innlegg

Man lærer alltid noe nytt i fluefiske og fisking generelt, men en ting jeg ikke helt føler og ha fått noen fasitsvar på, er dette med støynivå under fisking, dvs. prating mens fiske pågår :)

 

Hvordan er dette egentlig?

Er det greit å prate med normal "innestemme" under fisking?

Eller blir fisken lett skremt av lyder fra overflaten?

 

Selv ville jeg kanskje tro at fisken reagerer mer på lyder under vann, f.eks. som knising av steiner ol.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel litt med hvor og når du fisker tror jeg da. Står du ved et lite vann en stille dag og ser det vaker en fin fisk nærme land ville jeg vel vært ganske forsiktig, men står du i elva og det er bananasklekkinger har jeg erfart at du kan danse og hoppe nesten så mye du vil uten at fisken bryr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Kort innpå bare...

 

Få skravler mer og høyere enn Pål Andersen nå han har det gøy. Det vil si når han drar hauger med fisk. Kjempekoselig for alle oss andre som da lærer utrolig mye mens han forteller i det vide og det brede. (thumbs up!) Bevegelsene hans derimot er forsiktige og godt kalkulerte. Hvis du sitter i båt med ham (eller meg), så vil du få høre en ganske radikal forandring i stemmeleie dersom du slår med årene mot ripa. Du må gjerne synge, men dunker du så...

 

Kort sagt: Pål skråler, men sniker. Og svært få får mer fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd beveger seg 4 ganger raskere i vann enn i luft. Luft til vann lyder, dvs snakking og raping etc  ;), blir bøyd endel bort av overflatehinna (litt som en støyskjerm) så det å snakke på land er helt ok. Roping er kanskje å ta litt i.... Tramping, eller tung gang, langs bredden gjør at lydbølgene forplanter seg direkte fra land til vann, og fisken har lettere for å oppdage dette (og stikke av) enn bare snakking. Vading lager lydbølger både i vann og på elvebunnen (som igjen forplanter seg i vannet). Så det har å gjøre med legemet man befinner seg i og på.

Ideelt sett skulle man vært et snikende ullteppe hele tiden  ;D8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...