Gå til innhold

Fjærmygg


Anbefalte innlegg

Noen som kan si noe om tidspunkt på døgnet som egner seg godt for fjærmygg fiske tidlig i sesongen som nå ? Fisker i trøndelag og har vært ute å kikket i vann hvor fjærmyggen pleier å komme tidlig.

 

Har vært der stort sett vært ute i solskinn, lite vind og mellom 14-18 på dagen. Er dette seint eller eventuelt tidlig ?

 

Har hørt gode fjærmygg tider senere i sesongen er 19-24...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

I mine skogsvann her, pleier det i klekke jevnt hele dagen. Men i helgen da jeg var på gjestevissit en annen plass ( :D ) , så var det så og si klinisk dødt på dagen da sola var oppe. Vi satt vel på land i 7 timer uten at de ble liv. I det øyeblikket sola gikk bak fjellet, braaaaka det løs med både mygg og vak . Slik var det egentlig både Lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK....har samme erfaringen selv, men da senere i sesongen.

 

Hvor i landet er det du fisker ? Hvis det er på Østlandet er det vel mulig det er litt tidligere i gang. Har hørt at tidlig i sesongen, når vanntemp fortsatt er relativt lav, er det best å lete etter vak midt på dagen da været er som varmest.

 

Vanntemp der jeg pleier å fiske tidlig i sesongen lå på rundt 4,5 grader da jeg målte i forrige uke.

 

Er dette i kaldeste laget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine skogsvann her, pleier det i klekke jevnt hele dagen. Men i helgen da jeg var på gjestevissit en annen plass ( :D ) , så var det så og si klinisk dødt på dagen da sola var oppe. Vi satt vel på land i 7 timer uten at de ble liv. I det øyeblikket sola gikk bak fjellet, braaaaka det løs med både mygg og vak . Slik var det egentlig både Lørdag og søndag.

 

I de vannene jeg fisker starter også vakingen om kvelden, uten at det utelukker at myggen også klekker tidligere på dagen.

For meg passer det utmerket, de små legger seg kl 2000 og far kan ta med seg fluestanga ned til vannet for litt "quality time"

Ikke rart jeg synes at mygg er ålreite innsekter, snakk om å være forståelsesfull  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har været hvert utrolig bra. Her tatt turen opp til vannet i 6 tiden for så å sitte å stirre ut på vannet mens vinden har roet seg og fjærmyggen har klekket i hopetall. Det beste fisket og de flotteste vakene har vært rett før mørket har lagt seg.

 

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...