Gå til innhold

Marginata - vulgata "hybrid"?


2m

Anbefalte innlegg

I dag satte det seg ei døgnflue på pontoon båten og jeg tenkte “endelig en marginata å ta bilde av”. Den var av marginata størrelse, men jeg synes jo den er litt misstenkelig lik en vulgata, en mørk liten sådann? Eller en lys marginata? Eller kanskje det er en hybrid, he he. ;D

 

Kan noen si hva dette er?

Dette er fra et vann i Romeriksåsen og det er ingen elver i nærheten. Kun noen bekker.

 

[attachimg=1]

 

[attachimg=2]

post-21-13949856191203_thumb.jpg

post-21-13949856191687_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart dett her. Jeg kan ikke huske å ha sett en slik døgneflue/ Fusgorisea før her i Romeriksåsen eller i Nordmarka. Er de kanskje mere vanlig i disse traktene enn jeg trodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i hvilken form for biotop fant du den????

 

Må vel kalles et typisk skogsvann her i lavlandet på østlandet/Romeriksåsen med noe myrkanter og små fjellknauser  rundt med blandet barskog av furu og gran ispedt noe løvskog. Vannet ligger 343 moh. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det bølgeslagsoner der?

 

Oi! :o Nå vet ikke jeg helt hva bølgeslagsoner er da. :-[

Hvis det er "merker" etter bølger i strandsonen, så ser jeg ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er fint der. :)

 

Jeg har vel bare gått ut i fra at det meste man så av døgnfluer i disse vannene her i Romeriksåsen, var enten marginata og vespertina, og de er det jo mye av (eller vulgata som man finner i enkelt vann). Men da er det tydeligvis fuscogrisea her også da. :)

Jeg har allerede bundet opp noen med fuscogrisea farger, selv om marginata fluene sikkert også går for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...